DVD: Alpha Dog

Joris (Scylla)
Het feit dat Justin Timberlake één van de hoofdrollen in Alpha Dog voor zijn rekening neemt, zorgt toch voor enige scepsis. Toch is hij niet alleen gecast als publiekstrekker, want verder prijken de namen van Sharon Stone en Bruce Willis op de dvdhoes. Niet de minste namen zijn dus te zien in deze misdaadfilm van regisseur Nick Cassavetes, die eerder verantwoordelijk was voor The Notebook en John Q.

Jesse James Hollywood & Johnny Truelove
Alpha Dog is gebaseerd op het verhaal van de jonge drugsdealer Jesse James Hollywood, in 2000 verantwoordelijk voor de ontvoering van Nicholas Markowitz in Los Angeles. In de film heeft het negentienjarige gangstertje een al even tot de verbeelding sprekende naam: Johnny Truelove. Johnny Truelove (Emile Hirsch) heeft wat mot met één van zijn klanten, Jake Mazursky (Ben Foster), een junkie die nogal wat schulden heeft openstaan. Het één en ander escaleert en wanneer Johnny en zijn vrienden Jake's broertje Zach (Anton Yelchin) tegenkomen besluiten ze hem te kidnappen. In de drie dagen die volgen zien we hoe de jonge Zack in feite de tijd van zijn leven heeft als gijzelaar. Johnny's vriend Frankie 'Nuts' Ballenbacher (Justin Timberlake) fungeert als babysitter, en samen struinen ze het ene feest na het andere af. Ondertussen is het maar de vraag of Jake over de brug kan komen en vraagt Johnny zich af waar hij in godsnaam aan begonnen is.

Ook in Alpha Dog omringt Timberlake zich met vrouwelijk schoon

Justin Timberlake & Sex
De film heeft een hoog MTV gehalte: we zien hoe jeugdige stoere gangsters en rijkeluiskinderen zich overgeven aan alle hedonistische mogelijkheden die LA te bieden heeft. Drugs, sex, en geweld komen op nogal obligate wijze voorbij, begeleidt door een passende soundtrack. Alpha Dog gaat echter niet vervelen en dit komt vooral door het opvallend solide en geestige spel van Justin Timberlake, die ondertussen toch al aardig wat films achter zijn naam mag schrijven. Emile Hirsch (Into the Wild) probeert stoerder over te komen dan hem in werkelijkheid lukt, maar Ben Foster (uit de serie Six Feet Under) maakt veel goed als de psychopatische junk. Bruce Willis en Sharon Stone hebben wat kleinere rollen dan hun namen verdienen.

Regisseur Cassavetes heeft voor de vorm voor een raamvertelling gekozen en maakt veelvuldig gebruik van parallelle montage en splitscreen. Er wordt aan het begin en aan het eind nog even benadrukt dat de film toch echt op waargebeurde feiten is gebaseerd. De hippe en snelle vorm waarin het verhaal is gegoten en het feit dat er in de film nogal wat sympathie gekweekt wordt voor de gangsters zorgt er echter wel voor dat Alpha Dog lichtelijk hypocriet overkomt.

De gekidnapte Zach heeft de tijd van zijn leven

Hip & Hypocriet
Alpha Dog is een snelle en vermakelijke misdaadfilm geworden. De behoorlijke cast en de kleurrijke types geven flair aan dit hippe drama. Het is alleen wat jammer dat niet alle scènes even logisch zijn, het einde nogal wordt uitgesponnen en het geheel toch een vreemde, wrange, hypocriete nasmaak heeft.

Label: Paradiso Entertainment Releasedatum: januari 2008
Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: n.v.t.