Concert: Air Traffic in Tivoli

Joost Melis (Pink_Floyd)
Hurn Airport te Bournemouth verschafte in principe de naam voor de band. De oefenruimte van het viertal bevond zich namelijk vlak naast dit vliegveld en regelmatig kwamen de berichten van de Air Traffic Control binnen via hun versterkers en opnameapparatuur. Woensdag jongstleden waren het in Tivoli geen krakende 'pushing tin' one liners die uit de speakers schalden, maar een mix van oude en nieuwe Air Traffic tracks.

De relatief jonge band (qua gemiddelde leeftijd en bestaan) leverde met Fractured Life in 2007 een onderhoudend debuut af. De plaat staat vol met potentiële hitsingles die een blend tussen Coldplay en de Britse rammelrock van afgelopen twee jaar laten horen. En net als op het album stond deze avond de piano centraal. Maar niet voordat de band aftrapte met het wat hardere 'Take Your Hands Off Me' en 'Get In Line'. Samen met bassist Maddock liet Chris Wall de "Oh-oh-oooh's" door de zaal heen schallen.
Al zittend en schuivend op een tourkoffer beroerde hij vervolgens de toetsen op het rustigere 'Just Abuse Me'.

Na deze bekendere deuntjes werd het tijd voor enkele nieuwe nummers. Opgebouwd rond de pianopartijen van Wall bracht het kwartet het bombastische 'Can't Go Back' ten gehore. Even later brulde de zanger met wijd opengesperde mond de tekst van nog een nieuwkomer ('Cut My Heart In Two') door de microfoon. Een echt showtje maakten de jonge heren er echter niet van. De heren deden hun ding, maar vervielen niet in strakke solo's of gekke podiumcapriolen. Op een paar uitspattingen van Maddock of oerschreeuwen van Wall na was de band vrij rustig. Vergelijkbaar met de muziek die ze de zaal impompten ging het er gestructureerd aan toe.

Eén van de hoogtepunten was 'No More Running Away' waar Maddock en gitarist Pritchard twee grote pauken bedienden en voor een vette beat zorgden. Gevolgd door de meest aanstekelijke nummers en singles sloten de vier na een uurtje helaas hun set alweer af. Veel nieuw materiaal werd er nog niet tentoon gespreid wat kan betekenen dat we nog even moeten wachten op een opvolger van Fractured Life. Live zijn de fans in ieder geval weer even gerustgesteld, want ook al duurde het optreden slechts een uurtje, strak gespeeld was het wel.

Setlist

Take Your Hands Off Me
Get In Line