CD: State Radio - Year of the Crow

Joris (Scylla)
Met songtitels als 'Guantanomo', 'Sudan' en 'Fall of the American Empire' is het duidelijk aan welke kant van het politieke spectrum de Amerikaanse rockband State Radio zich bevindt. Met hun tweede album, Year of the Crow, hebben ze een duidelijk politiek geëngageerd album afgeleverd. En dit gecombineerd met een flinke dosis reggae en punkrock zorgt voor best een intelligent album.

'Guantanomo' is het openingsnummer van Year of the Crow en maakt meteen duidelijk hoe de wind waait. Snel en schreeuwerig gaat het album van
start, maar niet op een afgezaagde manier. Zanger Chad Stokes heeft een apart breekbaar stemgeluid, die af en toe wel een beetje aan Eddy Vedder doet denken. Wel een wat dunnere versie daarvan, want sommige uithalen klinken niet altijd even krachtig als Vedder. Het geluid van de band maakt dit echter flink goed. 'The Story of Benjamin Darling, pt. 1' is een aangename ballad en maakt duidelijk dat het niet louter rocken geblazen is. De folk en reggae-invloeden komen langzaam maar zeker om de hoek kijken, zoals bij 'CIA'. Het daaropvolgende swingende 'Gang of Thieves' herbergt aangename melodielijnen, vooral het sterke refrein zal nog lang in het hoofd blijven dreunen. Na de eerste vijf nummers gaat het tempo en kwaliteit jammergenoeg eventjes omlaag; niet alle nummers slagen er helaas in even pakkend te zijn. Na enkele niet al te bijzondere songs wordt de draad met het stampende 'Wicker Plane' weer opgepakt, doet Chad Stokes nog een oproep om te stoppen met vechten in 'Sudan', en kondigt hij het einde van een tijdperk aan in de grande finale 'The Fall of the American Empire'.

Punk, reggae, en pakkende rocknummers: Year of the Crow staat er vol van. State Radio heeft met een apart en opvallend geluid zeker de mogelijkheden om met dit pakkende en muzikale album een groot publiek te bereiken. Door de eclectische aanpak is het een gevarieerd album geworden waardoor Year of the Crow niet snel zal gaan vervelen. Het is alleen jammer van de paar nummers die echter niet al te bijzonder zijn. Met nog bijna een jaar Bush te gaan is het geëngageerde trio uit Massachusetts nog op tijd om toch nog even flink tegen het establishment aan te schoppen, wat ze dan naar hartenlust doen. Ook al is dat misschien ondertussen een beetje afgezaagd.

Label: Munich Records Releasedatum: Februari 2008