Film: Samson en Gert: Hotel op Stelten

Stijn (Risce)
“Ik moest kloppen, want de bel deed het niet” en “Gertjuuuh!” Het zijn fameuze uitspraken die voor de generatie die nu begin twintig is, nog wat jeugdsentiment veroorzaakt. Ze zijn afkomstig uit de televisieserie ‘Samson en Gert’ die eind jaren negentig de Belgische en Nederlandse televisie onveilig maakte. Ondertussen is ‘Samson en Gert’ als populaire kinderserie links en rechts ingehaald door meidengroep K3 en Kabouter Plop. Op televisie zijn er nog slechts herhalingen te zien. Maar binnenkort komen de makers met een avondvullende film, waarin Gert een hotel moet opknappen om het van de sloop te redden.



Daar zijn ze weer!
In de film draven ook alle andere bekende karakters op: de ijdele Burgermeester, de drukke Octaaf en de overte homokapper Albert (Albertooo!). Met hun grappige, slapstick-achtige manier van acteren, zijn zij ook bekende karakters geworden. De film staat bol van de typische acties en reacties van deze bijkarakters, die verder los staan van het werkelijk verhaal. Om Madeleineke, Gert’s anonieme love-interest, te plezieren neemt Gert de uitdaging aan om binnen een week een oud hotel op te knappen met behulp van zijn vrienden. Ondertussen zijn er ook twee ontsnapte boeven op weg naar het hotel, die proberen in het bezit te komen van de rode diamant die zij twintig jaar geleden in de kelder hebben verborgen.



Hotel op Stelten
Het flinterdunne plot staat zoals gebruikelijk bij kinderfilms volledig in dienst van het exposeren van de herkenbare eigenschappen van de (bij)personages. Samson zet het hotel op stelten, totdat hij Gert bijna tot wanhoop drijft, terwijl Alberto Vermicelli op jacht is naar klanten, zodat hij taartjes kan kopen. Dit leidt nergens tot werkelijke hilariteit, maar zeker wel tot grappige situaties, die ook bij volwassenen een glimlach op het gezicht toveren. De film is in alle opzichten simpel gehouden in alle opzichten en heeft alleen de pretentie om de doelgroep en hun ouders te vermaken met komische sketches.



Amusement en educatie
In 1998 verscheen er een artikel in een Amerikaanse weekblad. Hierin werd gesuggereerd dat kinderen die de Teletubbies vaak op televisie keken later dan gemiddeld begonnen met zinvolle communicatie. In meer recente kinderseries (Plop, K3) is de tendens ook richting puur entertainment, waarin het educatieve element slechts impliciet verwerkt is. Alhoewel het voor ouders wellicht geen zorg hoeft te zijn dat zij hun kinderen af en toe laten ontspannen door ze voor hersenloos bewegende beelden te installeren, is het idee dat kindertelevisie werkelijk niks hoeft toe te voegen aan het basale intellect van het kind misschien problematisch. Het educatieve element zoals in ‘Dora the Explorer’ of ‘Blue’s clues’ is in Samson en Gert in ieder geval ver te zoeken. Deze film is gemaakt om kinderen te amuseren en daar slaagt Hotel op Stelten in.



We ARE the competition
Hotel op Stelten heeft duidelijk niet het budget van concurrent K3; de art-production en special effects zijn tot een minimum beperkt om voor een zo klein mogelijk bedrag een kaskraker te produceren. De film gebruikt keer op keer versnellingen in de shots om het slapstick-achtige karakter van de film uit te buiten. Daarnaast verschilt de film ook van de serie doordat er veel wordt gewerkt met buitenlocaties. De bedenkers van Samson en Gert, Hans Bourlon (die ook verantwoordelijk is voor Plop en K3), Gert Verhulst (Gert dus) en Danny Verbiest (die aan de wieg stond van Bassie en Adriaan), maken geen fouten: ze produceren een film die grappig en herkenbaar bedoeld is en dat voornamelijk ook is.



Conclusie
Waar K3 misschien nog teveel bezig is met een spannend plot, struikelt deze film wellicht alleen over de kleine vernieuwingen: de kijkers, kinderen zeker niet, zijn werkelijk niet geïnteresseerd hoe Marleineke er nu eigenlijk uitziet en zitten ook niet te wachten op versnelde filmbeelden, die evenmin voorkwamen in de serie. Desalniettemin belooft en levert deze film gewoon een aflevering van de serie, maar dan in meer dan een uur. Hij slaagt zowel in het opzicht van nostalgische herkenbaarheid als kinderlijk amusement. Als je deze film hebt gezien, zal je Samson-impressie aan de bar in kwaliteit in ieder geval toenemen.


Label: Independent Films Releasedatum: 19 Maart 2008
Kijkwijzer: Waardering film: