DVD: Chapter 27

Chantal (rocha01)
Op 8 December 1980 werd Beatle-legende John Lennon door een 'gestoorde' fan van het leven beroofd - in koele bloede doorgeschoten. Fans over de hele wereld waren ontroostbaar, speculaties over de reden van deze kille moord gingen rond. In al die jaren is er niet één echte film besteed aan de gebeurtenis. Hier komt nu een eind aan met de komst van Chapter 27, een film van Jarrett Schaeffer, die hiermee zijn regiedebuut maakt. Daarnaast tekende laatstgenoemde ook voor het scenario. De hoofdrol van gestoorde fan annex moordenaar wordt door Jared Leto gespeeld. En dat je wat over moet hebben voor je werk bewijst hij wel: hij kwam ruim 30 kilo aan om het karakter van Chapman geloofwaardiger neer te zetten.

Van fan tot sicko
Chapter 27 vertelt, zoals gezegd, het verhaal van Mark David Chapman, een 25-jarige geobsedeerde fan van Beatle John Lennon. Chapman verblijft drie dagen voor de moord in New York. Tijdens zijn verblijf in de stad logeert hij in een muffig jongerenhotel (met seksueel actieve homo-buren en al). Al snel maakt hij deel uit van de vaste groep fans en paparazzi die dagelijks buiten het Dakota-gebouw, waar Lennon woont, op wacht staan om een glimp van John op te vangen. Chapman doet de groep geloven dat hij helemaal vanuit Hawaï is gekomen om een handtekening van 'zijn' ster te krijgen. In zijn hoofd hoort hij echter een andere stem, die hem erop wijst dat hij het pistool dat hij bij zich heeft moet gebruiken om Lennon om te brengen. Bij dit lange wachten maakt hij kennis met Jude (Lindsay Lohan) en Paul (Judah Friedlander). Jude is, net als Chapman, een groot fan, Paul staat beroepsmatig tussen de menigte in de hoop als persfotograaf die ene unieke foto te maken. De zogeheten 'vriendschap' wordt door Jude en Paul als zeer vreemd ervaren. Beiden vinden Chapman maar een vreemde snuiter met donkere kanten. Dit wordt versterkt door een aantal onverwachte uitvallen die Mark doet naar Paul, onder andere wanneer deze de vermeende afkomst van Hawaï in twijfel trekt. De gehele wachttijd wordt Chapman tussen de twee gedachten heen en weer geslingerd: een handtekening van zijn idool scoren of zijn idool om het leven brengen. Welke keus hij uiteindelijk maakt, weten we allemaal.

Traag en mat
Je zou verwachten dat een verhaal over moord en de beweegredenen van die daad meer spanning zou genereren dan hier het geval is. De film is enorm traag, dit wordt ook nog eens versterkt door de lijzige manier waarop Mark Chapman al zijn zinnen uitspreekt. Spanning vind je nergens in de film terug. Dat maakt het best een lange zit, zeker voor een film die voor hedendaagse begrippen kort is: 81 minuten.

In de film wordt ook een link gelegd met het boek 'The Catcher in the Rye' van J.D. Salinger - een boek dat in de VS veel wordt geweerd omdat de algemene gedachte is dat het aanzet tot misdaden. Chapman loopt continu met het boek rond en leest regelmatig stukken voor uit het verhaal. Er is echter nergens in de film terug te vinden wat dit boek nu precies met de moord te maken heeft, behalve dan dat Chapman zich identificeerde met de hoofdpersoon uit het boek: Holden Caulfield. Het wordt een aantal malen opgevoerd, maar de exacte achterliggende gedachte blijft in het midden. Een jammerlijke misser, want het had het verhaal zeker meer diepgang kunnen geven. Zelfs het feit dat de titel van de film af te leiden is uit het boek, wordt niet duidelijk uitgelegd. (Het boek bestaat uit 26 hoofdstukken en de moord op Lennon zou laatste hoofdstuk, Chapter 27, moeten worden.) Wat na het zien van de film ook nog altijd niet duidelijk is, zijn de redenen waarom Chapman Lennon heeft vermoord. En dat is nu juist wat vooraf wel gesuggereerd werd: deze film zou meer inzicht geven in de kronkels in de geest van een ziekelijk geobsedeerde fan. Dit is een tweede gemiste kans om de film naar een hoger niveau te tillen. Wat maakt dan dat de film toch nog tweeënhalve ster krijgt? Dat is geheel en al te danken aan Jared Leto. Zijn manier van spelen, de lijzige, gestoorde Mark David Chapman - die volgens het verhaal geloofd dat hij de reïncarnatie van Holden Caulfield, de hoofdpersoon uit 'The Catcher and the Rye', is - is zeker te prijzen. Je gelooft daadwerkelijk dat de moordenaar van Lennon gestoord is. De bijrollen zijn nauwelijks de moeite van het bespreken waard, ze zijn met recht 'bij'-rollen. De hele film hangt op aan het karakter van Chapman.

Boycot
De overgebleven Beatle-leden en fans van The Beatles roepen op tot een boycot van de film. Ze zijn bang dat Chapman te veel als een held wordt neergezet en dat is juist wat hij niet verdient. Een onterechte angst mijns inziens, want je krijgt allesbehalve een sympathiek en meelevend beeld van de moordenaar en hem als held gaan zien? Daar moet je dan zelf wel behoorlijk gestoord voor zijn. De film links laten liggen hoeft niet per se, maar als je echt wilt weten wat de drijfveren van Chapman zijn en hoopt met het zien van Chapter 27 meer inzicht te krijgen in de laffe daad, dan is deze film niet het meest geschikte materiaal. Een aardig, maar zeker niet groots debuut van Schaeffer.

Bizar weetje: de rol van Lennon wordt in de film gespeeld door Mark Lindsay Chapman! Kun je iets bizarder casten...

Label: Peace Arch Entertainment Group Releasedatum: 28 februari 2008
Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: n.v.t.