DVD: Alles is Liefde

Lars (detulp050)
Het was hét Nederlandse bioscoopsucces van 2007: Alles is Liefde. Het verhaal werd geschreven door Kim van Kooten en voor de cast werd een heel blik aan bekende Nederlanders opengetrokken. Meer dan een miljoen mensen bezochten de Nederlandse variant van Love Actually en sinds kort is de film ook op dvd verkrijgbaar.

In Alles is Liefde draait alles uiteraard om de liefde. De vergane liefde van Klaasje (Wendy van Dijk) en Dennis (Peter Paul Muller), de ogenschijnlijk ontrouwe Ted (Thomas Acda) en zijn onzekere vrouw Simone (Anneke Blok), de tot over de oren verliefde badmeester Victor (Paul de Leeuw) die op het punt staat te trouwen met zijn grote liefde Kees (Daan Schuurmans) en Kiki (Carice van Houten), die wacht op haar prins op het witte paard. Als Sinterklaas (geen prins, wel het goede paard) zijn intrede in ons koude kikkerlandje doet, lijkt de tijd rijp om alle karakters van hun portie liefde te voorzien.

Waar Love Actually een Britse romkom met een kerstsausje is, daar spelen de verhalen uit Alles is Liefde zich af rond de Sinterklaastijd. Een zestal verhaallijnen doorkruisen elkaar, waarbij ze elkaar continu raken. Het zorgt ervoor dat er altijd wel een karakter tussen zit dat je raakt, maar ook dat het verhaal nooit verveelt. Met uiterste precisie zijn de details uitgewerkt en ook de lokaties zijn duidelijk met zorg uitgekozen. De film is hartverwarmend, romantisch én met regelmaat ook nog erg geestig. Het is dan ook niet verwonderlijk dat A-film de release op dvd niet verwaarloost. Niet alleen is er veel geld uitgetrokken voor een flinke reclamecampagne, ook is er veel zorg besteed aan de release zelf.

De dvd van Alles is Liefde bevat naast de film zelf ook een flinke hoeveelheid extra's. Al met al beslaan de extra's zelfs meer dan een uur. Met een zeer uitgebreide 'making of' wordt de liefhebber uitgebreid de mogelijkheid geboden om een kijkje achter de schermen te krijgen. Door de vele verhaallijnen en decors blijft het helaas wel wat fragmentarisch, maar toch is de 'making of' de moeite waard. Daarnaast kun je kijken naar een fragment uit De Wereld Draait Door, waarin 'De Jakhalzen' aandacht besteden aan de film. Alhoewel het fragment slechts zeven minuten duurt, is het toch één van de leukere extra's over de film. Ongeveer even leuk zijn de bloopers (7 minuten) en de feature over de rol van Michiel Romeyn als Sinterklaas (3 minuten). De fragmenten over de TV-shows, die in de film voorbij komen, voegen weinig toe aan het geheel, net als het korte filmpje over de filmmuziek. Tot slot bevat de schijf een aantal trailers van andere films en van Alles is Liefde zelf.

Het is niet verwonderlijk dat Alles is Liefde zo populair is. In de korte tijd dat de dvd in de winkels ligt, zijn er al meer dan 250.000 duizend exemplaren van verkocht; goed voor dubbel platina. De extra's voegen echt wat toe aan de film, maar waarschijnlijk zou deze Nederlandse kaskraker het zelfs op VHS nog goed doen. Een echte aanrader dus!

Label: A-Film Releasedatum: 7 februari 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's:

Wil je meer lezen over de film Alles is Liefde? Lees dan de filmrecensie!