Boek: Gooische Vrouwen, hoe het begon - Sabine van den Eynde

Chantal (rocha01)
Dat de televisieserie 'Gooische Vrouwen' één van de weinige erfenissen van Talpa (Tien) is, mag inmiddels wel bekend zijn. Het is een Net5-achtige typische vrouwenserie. Deze review gaat echter niet over de serie, al ontkom je er niet aan om soms de serie er even bij te pakken of te vergelijken. Het oordeel dat hier te zien is, is gebaseerd op het lezen van het boek Gooische Vrouwen, hoe het begon van Sabine van den Eynde en Emile Proper, zoals het ook moet zijn (anders was het wel een review van de serie).

Elke vrouw was ooit een meisje
Het boek Gooische Vrouwen, hoe het begon vertelt het verhaal van Anouk, Willemijn, Claire en Cheryl. Allemaal vrouwen die uit de serie bekend zijn als volwassen, in het Gooi wonende vrouwen. Maar zoals dat met iedere vrouw gaat, ben je eerst meisje, dan tiener, dan jonge vrouw en daarna pas de veertiger die de vrouwen in de serie spelen. En juist over die periode vóór dat veertiger zijn gaat dit boek. ...hoe het begon verraadt het al een beetje. We maken kennis met Anouk, de kunstzinnige: Claire, de juriste in spé en Willemijn, de onzekere. Cheryl komt later in het boek op de proppen.

Weinig verhaal
In een review vindt je vaak een samenvatting van het verhaal van een boek terug. Dat is bij dit boek niet te doen, want een echt verhaal kent het boek niet. Het zijn allemaal losse fragmenten uit het leven van de meiden, later vrouwen. Een heuse verhaallijn ontbreekt. Dat kan zowel positief als negatief worden uitgelegd. Positief omdat je er niet echt met je gedachten bij hoeft te zijn en het zo even tussendoor kunt lezen... hoofdstuk voor hoofdstuk, zonder echte doorloop. Dit is echter ook gelijk het negatieve: het boek kent nauwelijks diepgang. Het verhaal, of eigenlijk dus het ontbreken ervan, is net zo leeg als het leven van de Gooische vrouwen zelf. Erg oppervlakkig allemaal. De hoofdstukken staan los van elkaar, zijn kort van opbouw en kennen geen echte spanning. Ook weer zoals het leven van de vrouwen lijkt te zijn: weinig enerverend.

Grappige karikatuurtekening van de Gooische Vrouwen
(door Marion van de Wiel)

Chicklit
Gooische Vrouwen, hoe het begon valt duidelijk binnen het genre 'chicklit' en daarmee is vaak de toon wel gezet. Verwacht geen hoogstandje en je zult er plezier aan beleven. Maar als je verwachtingen te hoog zijn, zul je teleurgesteld worden. Voor liefhebbers van de serie is het vast leuk om te lezen hoe de vrouwen vroeger waren, maar als je de serie niet kent heb je aan deze meerwaarde niets. Leuk extraatje aan het boek is wel dat elk hoofdstuk vooraf wordt gegaan door krantenberichten uit de tijd waarin het boek zich afspeelt. Zo wordt er veel over Prinses Diana vermeld, maar ook een zatte André Hazes, onze Wubbo in de ruimte en zelfs de kus van Máxima en Alexander komen voorbij. Dit is wel geinig gedaan en het plaats de hoofdstukken wat duidelijker in een bepaald jaar. Het geeft herkenning. Maar om nu te stellen dat met deze aanvulling het boek ineens een extra ster verdiend? Dat dan weer niet. Gewoon aardige chicklit, niet meer en niet minder.

Uitgever: Uitgeverij Arena ISBN: 9069747898 Pagina's: 302