Boek: BLØF - Umoja Travelogue

Chantal (rocha01)
Er lijkt maar geen eind te komen aan het project 'Umoja' van de Zeeuwse groep BLØF. Na de cd, de theatertour, de dvd en de film is er nu ook nog een boek uitgebracht: Umoja Travelogue. Met dit boek willen de heren een, naar eigen zeggen, geweldige wereldreis afsluiten. Door het bundelen van de vele foto's aangevuld met teksten uit de bijgehouden dagboeken maken zij de lezer, vooral de BLØF-fan, deelgenoot van hun ervaringen. Een mooie afsluiter van een groots project of net dát beetje te veel van een uitgemolken reis?

167 pagina's woord en beeld
Er zijn maar weinig bands in ons land die een project zo groots opzetten als BLØF heeft gedaan met Umoja. Wat begon naar aanleiding van een klein briefje van Plan Nederland, waarin de band werd uitgenodigd om enkele waterprojecten in Kenia te bezoeken, werd een wereldreis van twee jaar langs vijftien landen. Van Kenia en Nigeria reisden de heren naar onder andere Turkije, Cuba, Portugal, Amerika, Argentinië, India, Bhutan, Japan, Australië, Ierland en Rusland. In elk land werkten zij samen met lokale muzikanten. Al deze optredens waren al te zien op de dvd en in de film. Daarnaast waren ze ook te horen op verschillende cd's. Als afsluiter is er nu het naslagwerk Umoja Travelogue. Het boek bevat mooie foto's van de band, soms aan het werk met lokale muzikanten, soms lokale tradities en cultuur opsnuivend. Om het geheel nog persoonlijker te maken zijn er dagboekfragmenten opgenomen. Zij vertellen het verhaal achter de foto's, geven de gevoelens en belevingen van de bandleden weer. Tezamen vormt dit een naslagwerk wat de lezer in staat stelt zich te 'verdrinken in andere culturen.

Toegevoegde waarde of overkill
Je kunt je afvragen of Umoja nog een boek nodig had. Na alle andere mediaproducten lijkt het wat onnodig om dit ook nog op papier te zetten en gebundeld uit te brengen. Toch valt er zeker te zeggen dat deze uitgave een toegevoegde waarde heeft aan het project. Als naslagwerk is het echt de moeite waard. De foto's zijn van goede kwaliteit en getuigen van inzicht in de situatie. Ze leggen een sfeer vast en de heren bandleden/fotografen weten deze sfeer zeer goed over te brengen. De foto's zijn bewerkt door Hans-Peter van Velthoven. Het geheel is een mooi document geworden dat je zowel als fan van de band als ook als gewone liefhebber van fotografie een kijkje geeft in andere werelden en andere culturen. Een goede afsluiting van het Umoja-project... of zouden de heren nog meer in gedachten hebben?

Uitgever: House of Knowledge ISBN: 9789085103998 Pagina's: 167