DVD: Une Vieille Maitresse

Erik (getikte_rik)
Une Vieille Maitresse is de naam van de nieuwste (en alweer elfde) film van Catherine Breillat (o.a. regisseur van Romance). Het kostuumdrama gaat over de decadente Franse adel in Parijs, -anno 1835-, en is een bewerking van de gelijknamige roman van Jules-Amédée Barbey d'Aurevilly. Dat klinkt allemaal erg chic, maar hoe wordt het tijdperk na Marquis de Sade werkelijk in beeld gebracht?

Ryno de Marigny (Fu'ad Ait Aattou) is een voormalig welgestelde jongeman die op het punt staat om met de adellijke Hermangarde (Roxane Mesquida) te trouwen. Hij wordt echter nog steeds achtervolgd door zijn voormalige maîtresse Vellini (Asia Argento). Zijn toekomstige schoongrootmoeder voelt hem hierover aan de tand. Ryno de Marigny vertelt vervolgens eerlijk over zijn tien passionele jaren met Vellini. Een verhaal dat in mooie flashbacks verteld wordt aan de grootmoeder van zijn toekomstige bruid.

Une Vieille Maitresse is duidelijk geïnspireerd door het boek van Barbey d'Aurevilly. De dialogen zijn soms nogal wollig en lijken wel letterlijk uit het boek overgenomen te zijn. Maar dat regisseuse Breillat het boek goed gelezen heeft is ook duidelijk te zien. De beschreven periode wordt zo verfijnd verfilmd dat het bijna lijkt of er een schilderij tot leven is gewekt. De vorm gaat dan ook niet ten koste van de inhoud, maar versterkt de kracht van het verhaal juist.

Ook de acteerprestaties maken de film (die als extra helaas alleen een trailer heeft) de moeite waard. Debutant Fu'ad Ait Aattou zal in zijn rol als Ryno de Marigny het hart van de vrouwelijke kijker ongetwijfeld sneller doen kloppen, maar de absolute glansrol is toch weggelegd voor Asia Argento, in haar rol van de passionele Spaanse 'femme fatale' Vellini. Argento, die ook meespeelde in de film Marie Antoinette, vervult haar rol met zo veel overgave dat je als kijker beseft dat het voor Ryno de Marigny haast onmogelijk is om haar te weerstaan.

In de film van ruim honderd minuten weet Breillat de kijker mee te sleuren naar het Parijs van bijna twee eeuwen geleden. Een geromantiseerd beeld, dat wel. Maar wat kun je anders verwachten van de Fransen, de 19e-eeuwse romantiek, en de hoofdstad van de liefde, Parijs?

Label: A-Film Releasedatum: 10 januari 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: