CD: V.A. - Latin Reggae

Joost Melis (Pink_Floyd)
Midden in een week waarin grauw de dagelijkse kleur was, de hemelpoorten opengezet werden en de druilerige regen, koude, snerende rukwinden en storm elkaar afwisselden, viel dit cd-tje op mijn deurmat. Een felgekleurde cover lachte me toe. Dreadlocks en rastafarihoofddeksels versierden de cover en de titel kopte: Putumayo presents Latin Reggae. Nu brengt Putumayo nogal veel vrolijke, zomerse en in ieder geval lentemuziek uit, maar de werelden van reggae en latin samen vormen uiteraard het toppunt van zonovergoten uitspattingen.

Een grotere tegenstelling qua muzikale sfeerschepping kan je je met dit takkeweer bijna niet voorstellen. Het blijkt wel te werken die sfeerassociaties, want zodra de schijf in mijn cds-speler verdwijnt, breekt de zon door de wolken heen, stijgt de temperatuur minstens tien graden, worden de cocktailglazen gevuld (inclusief parapluutje), de barbecues opgestookt en de dames in hoelarokjes verschijnen al heupwiegend vanuit elke hoek van de kamer. Dit alles in mijn gedachten uiteraard, maar de natte fietstocht vanuit het werk is alweer vergeten.

De klanken van de openingstrack 'Conversaciones Incompatible' (Muchachito Bombo Infierno) pompen luchtkastelen van hangmatten en palmbomen in je huis. Een frivool gitaartje, wat olijke blaaspartijen en Spaanstalige teksten over communicatieproblemen binnen een relatie versmelten in een mix van ska, dub en reggae. 'Mulata Descolora', van voormalig Ojos de Brujo-lid Macaco, vaart onder dezelfde vlag kalmpjes verder, gevuld met blazers en enkele bubbly electronicasamples. 'Charito Va' van Radio Malanga kent een serieuzere toonzetting. Het nummer vertelt, over de gevoeligere klanken van roots reggae heen, het verhaal over dakloze straatkinderen in Bogotá.

Iets luchtiger wordt het met 'Los Cafres' en 'Cultura Profética' van respectievelijk Argentijnse en Puerto Ricaanse makelij. De helft van deze zomerse verzamelaar stamt uit Spanje, maar ook Chili, Ecuador en de VS worden vertegenwoordigd. Het aanbod is gevarieerd: van rumba, flamenco, reggae, afro, cuban en dub naar ska. Ondanks de veelzijdigheid bevat het album een goede samenhang. Tempo's en sferen staan niet haaks op elkaar, maar vullen elkaar subtiel aan. Hij had, met zijn krappe vijftig minuten, alleen nog iets langer gemogen. Al met al een prachtige zomerse plaat die ook (of juist) op grijze dagen gedraaid kan worden en niet geheel onbelangrijk: een gedeelte van de opbrengst gaat ook nog eens naar een goed doel.

Label: Putumayo Datum: Januari 2007 Waardering: