Boek: Roopa Farooki - Bitterzoet

Phedre77
Een leugentje om bestwil moet kunnen, is een veel voorkomende gedachte. Bijna iedereen maakt daar wel eens gebruik van. Het maakt het leven een stuk makkelijker af en toe. De in Pakistan geboren Roopa Farooki schrijft in haar debuutroman, Bitterzoet, over een familie vol leugens. Maar zoals we ook weten: Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel. Farooki is opgegroeid in Londen en heeft in de reclamewereld gewerkt, voor ze zich volledig toelegde op het schrijven. Haar tweede roman, Cornershop, volgt eind 2008 en een derde is al in de maak.

Drie generaties
Bitterzoet valt direct op door de zwierige cover. Een effect dat onderstreept wordt door de korte, pakkende titel en de klinkende naam van de auteur. De flaptekst is juist niet direct pakkend. Het doet aan als een wat humoristisch en tragisch familieverhaal. En in feite is dat ook wat Bitterzoet is, alleen heeft de auteur haar uiterste best gedaan het boek het niveau van de damesroman te laten overstijgen. Aangezien ze de nieuwe Zadie Smith (ook een spectaculaire debutant) wordt genoemd en in 2007 net niet de Orange Broadband Award for New Writers heeft gewonnen, lijkt haar dit aardig te lukken. Bitterzoet doorloopt een tijdsperiode van drie generaties, waarin elke generatie te maken krijgt met leugens van de vorige. Daaraan voegen ze hun eigen creatieve verzinsels toe, waarna het plot dikker en dikker wordt.

Henna & Shona
Henna is de jonge, luie dochter van een winkelier. Samen met haar vader weeft ze een web van leugens, zodat de rijke Rachid Karim met haar trouwt. In de huwelijksnacht komt die erachter dat zijn kersverse echtgenote, van wie hij dacht dat ze opgeleid en intelligent was, niet eens kan lezen. En dan is ze ook nog eens veel te jong. Hij, in de val gelokt en beschaamd, durft zijn familie dit niet te vertellen, dus hij gaat een liefdeloos huwelijk in. Ze krijgen een dochter, Shona, die de kunst van het liegen met de paplepel ingegoten kreeg. Shona kiest wel voor de liefde en vlucht met haar zelfgekozen echtgenoot Parvez naar Engeland. Daar krijgen ze een tweeling en zijn ze gelukkig met hun vierkoppige gezin. Althans, een tijdje. Terwijl de kinderen ouder worden, groeien Parvez en Shona uit elkaar, wat uiteindelijk zelfs resulteert in een affaire voor Shona. Als haar vader in Londen komt wonen, gaat de beerput open. Vader en dochter ontdekken elkaars leugens, maar durven ze niet te bespreken. Wat in eerste instantie een manier was om te overleven en vooruit te komen, blijkt een rechtstreekse route te zijn geweest naar een uit elkaar groeiende familie.

Cadeautjes
Bitterzoet moet het niet hebben van een vernieuwend plot of geniale invalshoek. Dat is ook waarom de flaptekst niet zij bijzonder overkomt. Het verhaalgegeven is simpelweg niet erg opzienbarend. Wat Farooki's boek tot een goed boek maakt, is de schrijfstijl en de aandacht voor detail. Het wonder van Farooki ligt op het niveau van zinnen. Ze komt met goede vondsten en vertelt die op een onbevangen, directe wijze. Dit maakt elke zin een cadeautje. En dat is in totaal dik driehonderd bladzijden aan cadeautjes. En dat is nu net een mankement aan het boek: het vlot niet zo erg. Het is lastig om de aandacht erbij te houden, omdat het plot niet explosief is en omdat elke zin grote aandacht behoeft (en verdient). Bitterzoet is het nog steeds waard om te lezen, maar niet als pageturner of vakantieboek.


Uitgever: De Kern ISBN: 9789032504311 Pagina's: 319
Waardering: