Film: In the Valley of Elah

Stijn (Risce)
De familie Deerfield heeft al twee zoons verloren in het Amerikaanse leger. Eerst was er de oudste zoon die overleed bij een helikopterongeluk en nu krijgt ex-militair en vader Hank Deerfield (Tommy Lee Jones) een nieuwe schok te verwerken: ook zijn jongste zoon blijkt in Irak op gruwelijke wijze om het leven te zijn gekomen. Terwijl moeder Joan Deerfield (Susan Sarandon) thuis blijft besluit Hank, die in het leger onderdeel was van de Militaire Politie, de resultaten niet af te wachten en zelf aan het onderzoek mee te gaan werken. Hij wringt zich naar binnen in een organisatie die helemaal niet zit te wachten op nog meer negatieve publiciteit en komt in conflict met de in zijn ogen incompetente militaire en reguliere politie.

David versus Goliath
De vallei van Elah, waar de titel naar verwijst, is het legendarische Bijbelse slagveld waar David het opnam tegen de reus Goliath. Alhoewel de interpretatie van deze film meervoudig kan zijn, is het wel wat wrang om de Amerikaanse soldaat, die worstelt met zijn geweten voor te stellen als een David, tegenover grotere machten. Regisseur Paul Haggis, die al eerder een oorlogsfilm schreef met Letters from Iwo Jima heeft echter nergens voor een simpel perspectief gekozen. Op zeer emotionele wijze worden gruweldaden van Amerikaanse soldaten in Irak beschreven en laat hij ook de psychologische druk op deze militairen een grote rol spelen in de film. Alhoewel de film licht neigt naar een veroordeling van de huidige bezetting van Irak, zul je in deze film geen simplistische propaganda vinden voor één van beide kampen in deze discussie. De regisseur schreef het oorspronkelijke scenario al in 2003.

Emoties
Tommy Lee Jones, die we eerder al vaker zagen als Amerikaanse tough-guy, al dan niet humoristisch bedoeld (Men In Black), weet in deze rol een overtuigend grijs beeld neer te zetten van een man die van zichzelf niet mag huilen. Jones als Hank Deerfield probeert met een praktische insteek de gruwelijke dood van zijn zoon en de leugens waar hij doorheen moet zien te prikken te rationaliseren. Alhoewel er werkelijk weinig te lachen valt in deze film, die zich bevindt in het grensgebied tussen een detective en een familiedrama, snijdt Haggis in de montage zorgvuldig om de cliché’s heen en betekent iedere nieuwe scène een nieuw emotioneel keerpunt. Met hulp van een vrouwelijke detective (Charlize Theron), die zich op het politiebureau voortdurend geconfronteerd ziet met mannelijk chauvinisme, probeert Deerfield een reconstructie te maken van de laatste nacht op aarde voor zijn zoon. Het geïdealiseerde beeld dat hij van zijn zoon al vroeg moet loslaten vormt ook in de vader-zoon relatie een complicerende factor.

De film, die nu ook in Nederland actueel is, handelt voornamelijk over de oorlogstrauma’s die Amerikaanse soldaten oplopen na militaire missies en de moeilijke missie in Irak in het bijzonder. Cinematografisch is de film gerust eenvoudig te noemen, met wat aangrijpende digitaal verstoorde beelden van de mobiele telefoon die zoon Deerfield gebruikte op zijn missie in Irak en die in handen komt van Hank. Als je vies bent van alles wat enigszins een tranentrekker genoemd zou kunnen worden, is deze film waarschijnlijk niet jouw ding. Als je echter een kijkje behoeft in de geesten van een vader en moeder die hun zoon kwijt zijn of in het hoofd van een getraumatiseerde militair, is In the valley of Elah een verstandige keus.

Label: RCV Releasedatum: 31 januari 2008
Kijkwijzer: Waardering: