CD: The Buoys - Grillo Parlante

Joost Melis (Pink_Floyd)
De coverart van het album maakt duidelijke toespelingen op cinematografie, en verraadt daarmee meteen de achtergrond van de makers van deze cd. The Buoys worden gevormd door het trio Chris Cousin, Stu Smith en Steve Gibbs. Allemaal hebben ze enige ervaring met de filmindustrie. Cousin heeft als muzikant en producer al eerder zijn talenten geleend voor filmsoundtracks. Smith was, naast muzikant, onder andere cameraman en film editor en Gibbs creëerde ook al eerder wat soundtracks. Een muzikaal en visueel ingesteld drietal.

Het album van deze makers, Grillo Parlante, ligt momenteel in de bakken van uw muziekdealer. Een googlesessie naar de betekenis van de titel geeft oplossingen als "het kwartaalblad van een studievereniging", "een verfijnde witte wijn uit Italië met tonen van wit fruit en gekonfijte abrikoos" of de letterlijke vertaling "de levensechte krekel", die in het verhaal van Pinokkio een belangrijke rol vervult. Jiminy de krekel is het geweten en het onderbewustzijn van het houten karakter. En deze lijn is door te trekken naar de muziek die The Buoys creëren. Gevuld met soundscapes die zich diep in de krochten van je brein kunnen nestelen, en een warm, mysterieus of duister gevoel in je achterlaten.

Het tiental tracks dat de plaat telt, levert een krappe drie kwartier op aan filmische ambientmuziek. De eenvoudige grove lijnen die de weg uitstippelen van de nummers zijn doorspekt met intrigerende geluidseffecten en details. In de opener 'Absolutely Nothing' hoor je door de melancholieke soundscape het kraken van een LP en het schijnbaar elektronische getsjirp van een krekel op de achtergrond. Dit laatste effect komt meerdere malen terug en geeft de titel tevens zijn bestaansrecht. Het zijn de kleine aspecten in de muziek die deze plaat tot zijn recht laten komen. Een geconcentreerde luisteraar zal er vele malen meer van genieten dan wanneer de muziek slechts op de achtergrond meedraait. Het op het label Bathysphere uitgebrachte album heeft soms iets weg van de producten van ons eigen Sending Orbs. Liefhebbers van Legiac, Blamstrain of Secede zullen deze productie dan ook zeker een warm hart toedragen.

Label: Bathysphere Datum: December 2007 Waardering: