DVD: Zombie Honeymoon

Lars (detulp050)
Mr. Horror, alias Jan Doense, is dé horrorgoeroe van Nederland en België. Naast filmmaker, en -journalist stond hij onder meer aan de wieg van 'De Nacht van de Wansmaak' en was hij een drijvende kracht achter het Amsterdam Fantastic Film Festival. Op het label 'Mr. Horror presents' laat Doense de fan kennismaken met moderne klassiekers uit het horrorgenre. Eerder besprak FOK! al de titel Frostbite. Nu is het tijd voor een bespreking van de Amerikaanse low-budget horrorfilm Zombie Honeymoon. De titel van deze film lijkt een garantie voor een B-film die zo slecht is dat hij weer goed wordt. Een huwelijksreis tussen zombies; een aangevreten bruid in jurk, dat is wat je er van zou verwachten. Zombie Honeymoon is echter eigenlijk alles wat je er niet van zou verwachten.

Denise (Tracy Coogan) en Danny (Graham Sibley) zijn een pasgetrouwd stel en op weg op hun simpele huwelijksreis. Een oom van Denise heeft hen de sleutels geleend van zijn strandhuis en goedgemutst vertrekken de twee naar het idyllische plekje. De twee zijn stapelverliefd en brengen hun dagen door in bed en op het strand. Als Danny uitgeput van alle fysieke activiteiten een dutje doet op het strand, wordt hij plotseling aangevallen door een zombie. Danny wordt in een soort coma naar het ziekenhuis gebracht, waar al snel zijn dood wordt vastgesteld. Het verbaast de artsen dan ook dat Danny een paar minuten later weer rechtop in bed zit. Tot het grote geluk van Denise mag zij haar kersverse echtgenoot weer mee naar huis nemen. Alles lijkt erop dat hun huwelijksreis ongestoord door kan gaan, tot Denise Danny betrapt in bad. Nee, hij zit niet het appetijtelijke buurmeisje feestelijk te penetreren, maar heeft net een halve buurtbewoner achter de kiezen. In eerste instantie zit Denise toch wel erg met haar kannibalistische vriendje in haar maag. Gelukkig is ze geen moeilijke meid, want als hij haar duizendmaal voorziet van excuses vindt ze het normaal om bij hem te blijven. Ze denken dat hij besmet is door een merkwaardig virus, totdat Danny er ook wat slecht uit begint te zien. Danny is niet ziek, hij is een zombie in wording!

Wat is Denise toch een lieve vrouw. Vriendlief hapt de buurman weg, valt een vriend aan én hij eet ook nog eens de vriendelijke dame van het reisbureau op. Voor Denise is het allemaal vanzelfsprekend dat ze bij hem blijft; dat had ze toch beloofd bij de huwelijksplechtigheid? Het maakt het verhaal droogkomisch en tragisch tegelijk. Want waar je normaliter geen medelijden hebt met een zombie, daar is Danny een apart geval. Regisseur en schrijver David Gabrie heeft het zombieverhaal om weten te buigen naar een tragisch drama waarin de mannelijke hoofdpersoon ongeneeslijk ziek lijkt. De film lijkt -op de komische noot na- zelfs een beetje op een waargebeurd RTL4-film. Het pasgetrouwde stel is dolgelukkig en wordt om medische redenen veroordeeld tot een eenzijdig gruwelijk einde. Je krijgt medelijden met Danny en krijgt bewondering voor de domme naïviteit én liefde van Denise.

Zombie Honeymoon is amper een traditionele horrorfilm te noemen. De film bevat weliswaar een flinke hoeveelheid bloederige beelden én er sprake van maar liefst twee zombies, maar de romantische en dramatische kant van het verhaal maken de film best bijzonder. De film weet indruk te maken door de originaliteit en het aardige spel, maar het verhaal kent zo zijn manco's. Met name het gemak waarmee Denise accepteert dat haar man allerlei mensen opeet gaat er moeilijk in. Toch is de film zeker de moeite waard om eens te huren of wellicht in de aanbieding aan te schaffen.

Label: Living Colour Releasedatum: 13 december 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: