DVD: The Dead Girl

Chantal (rocha01)
The Dead Girl is opgebouwd uit een vijftal hoofdstukken met elk zijn eigen hoofdrolspeler. Bindende factor tussen de hoofdstukken en personen wordt weergegeven door de titel van de film: een dood meisje, Krista. De vijf onderdelen kennen elk hun eigen ondertitel: The Stranger, The Sister, The Wife, The Mother en als laatste The Dead Girl. Een opbouw die al in eerdere films als 'Babel' en 'Crash' werd gehanteerd en tegenwoordig dus redelijk populair is.

Vijf vrouwen
In het eerste hoofdstuk maken we kennis met Arden (Toni Collette), een zeer introverte vrouw die nog bij haar moeder inwoont. Deze weet haar dochter behoorlijk geestelijk te terroriseren en het leven van Arden is vooral zeer kleurloos. Tot het moment dat zij 'The Dead Girl' vindt; ineens staat haar leven bol van de media-aandacht. Door de aandacht die zij krijgt van Rudy, een plaatselijke vakkenvuller, weet ze die aandacht en ook haar verstikkende moeder te ontvluchten. De connectie van Arden tot het slachtoffer is hiermee duidelijk: de vindster van het lijk.

In 'The Sister' is de hoofdrol weggelegd voor Leah. Zij is lijkschouwer en raakt op die manier betrokken bij de zaak. Naast deze professionele betrokkenheid hoopt ze echter ook dat het dode meisje haar lang vermiste zusje is. Het zou haar zoveel rust geven als dit waar zou zijn.

Vervolgens maken we kennis met 'The Wife'. Het overleden meisje was actief als prostituee. Als 'The Wife' - een zeer sterke rol van Mary Beth Hurt - in de garage van haar huis bebloede kleding vindt, vermoedt ze dat haar man betrokken is bij de moord op Krista. Dit hoofdstuk bouwt op naar een hoogtepunt. De innerlijke strijd die de echtgenote levert is indrukwekkend weergegeven. Kiest ze voor openheid en dus voor het aangeven van haar man? Hiermee zou ze zich van haar moeizame huwelijk losmaken. Of is de liefde voor haar man toch te sterk...

Als vierde vrouw maken we kennis 'The Mother' (Marcia Gay Harden). Zij wordt vooral gedreven door haar behoefte het leven van haar dochter vorm te geven. In de zoektocht naar de inhoud van dit leven komt ze te weten dat ze oma is; een kleindochter van wie ze niets afwist. Een intrigerend hoofdstuk in de film, te meer omdat het herkenbaar is: de moeder die rouwt om het verlies van haar dochter en tegelijkertijd beseft dat zij haar eigenlijk nooit echt gekend heeft.

Om het vijfluik af te sluiten is er het hoofdstuk 'The Dead Girl' (niet verrassend gezien de titel). Het zet het beeld neer van Krista, haar leven en haar einde. Het is het minst sterke deel uit de film, omdat je al weet hoe ze eindigt. Dit haalt de spanning vooraf al weg.

Emoties
Karen Moncrieff (de regisseuse) stelt in deze film de vrouw centraal. Elke rol van de betrokken vrouwen wordt in een afzonderlijk hoofdstuk uitgediept. Het één wat sterker dan het ander, maar allemaal doordrenkt van tragiek en aan elkaar gerelateerd door hun connectie met het slachtoffer. Ze weet in de hele film een behoorlijk donkere ambiance neer te zetten en dat versterkt de tragiek van de verhalen.

Regisseuse Karen Moncrieff

Jammer is dat de film, doordat de vijf verhalen niet allemaal even sterk zijn, soms wat moeilijk vol te houden is. Bij de hoofdstukken die er wat minder uit springen wil je graag snel verder en verlang je naar meer spanning en diepte. Gelukkig komt die dan meestal in het volgende stuk wel weer naar voren. De rol die Brittany Murphy aan het eind van de film neerzet is een dieptepunt in de film. Ze speelt hier het toekomstige dode meisje en maakt van haar een behoorlijk cliché als straathoer. Dit is helaas ook het beeld dat je als kijker meeneemt na afloop van de film. Een sterker einde had de film zeker meer sterren opgeleverd. Over het geheel genomen komt de film toch uit op een aardige waardering (drie sterren). De sterke verhalen redden de minder sterke.

Label: Sony Pictures Releasedatum: 12 december 2007
Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: N.v.t.