DVD: Incubus - Look Alive

Joost Melis (Pink_Floyd)
"Traveller's Companion Series" kopt de voorkant van de uiterst groene dvd. Het heeft iets weg van een versierd schriftje waarin een wereldreiziger zijn opmerkelijke gebeurtenissen kwijt kan. De inhoud is dan ook een document over de laatste wereldtour waarmee Incubus over de globe trok.

Naar aanleiding van de release van het album Light Grenades tourde de band uit Californië meer dan een jaar van stad naar stad. Ook Nederland viel ten deel aan enkele optredens van deze populaire band. Look Alive toont een blik in de keuken van de liveoptredens van Incubus. De setting van opnames is grotendeels het Charter One Pavillion in Chicago, waar de skyline een mooi kader verzorgt voor het podium en beide sidescreens. Naast de Windy City worden beelden elders ter wereld vertoond. Zo komen Israël, IJsland, Dubai en Europa aan bod.

De concertregistratie wordt niet alleen afgewisseld tussen verschillende steden, maar ook onderbroken door het verblijf daar en de gang van zaken tijdens de tour. Zo zien we Brandon al surfend op de oceaan, fietst de band een blokje om in Israël en ondergaat gitarist Mike een polsoperatie. Het dagboekidee komt dus ook naar voren op de disc. Het resultaat is wel dat de vaart uit de liveregistratie wordt gehaald. De sfeer die een concert met zich meebrengt wordt onderbroken en moet bij het volgende beeld weer vanaf nul opgebouwd worden. Het gemis van een optie 'play all tracks' is te merken op deze dvd na het eenmaal helemaal gezien te hebben.

Nog een minpuntje is de setlist die op de schijf is verschenen. Logisch dat Light Grenades goed wordt uitgelicht, maar het ontbreken van enkele 'gouden ouden' is jammer. De kwaliteit van de muziek is echter wel prima. Brandon's stem is uitstekend en ook de rest van de band laat weinig steekjes vallen.
De start is wat traag met 'Rogues' en 'Quicksand' als opwarmertjes. De laatste loopt echter soepel door in het rockende 'A Kiss To Send Us Off'. Onder andere 'Anna Molly', 'Pistola', 'Megalomaniac' en een etherisch uitgewaaierd 'Sick Sad Little World' houden de vaart erin. Het fragment waarin Mike en Brandon een verrassingsoptreden houden met een koor is een leuk intermezzo om te zien. De gezichten van het publiek zijn vooral vermakelijk. Ook de aanwezigheid van 'Aquaeous Transmission' is van toegevoegde waarde.

Met zeventien tracks is het geen misselijke dvd, maar door de genoemde 'mankementen' blijft de beoordeling toch op drie sterren steken.

Label: Epic/SonyBMG Datum: November 2007 Waardering: