CD: Enchanted OST

Chantal (rocha01)
Dé kerstfilm van dit jaar moet ongetwijfeld Enchanted zijn. Disney is op zich altijd wel een goede producent als het gaat om dit genre en de film wordt dan ook in het juiste jaargetijde in de bioscopen getoond. Bij een film van dit genre, musicalachtig én Disney, hoort een originele soundtrack. Deze is sinds eind november op cd verkrijgbaar. De cover heeft die heuse Disney-uitstraling: een sprookjesachtige prinses omgeven door sierlijke letters die de titel weergeven. Enchanted - The Original Disney Soundtrack moet je aan de hand van de muziek meenemen door sprookjesachtige scènes. Lukt dit aan de hand van alleen een cd met muziek of ontbreekt het toch aan de begeleidende beelden?

Menken en Schwartz
De muziek voor de film werd gemaakt door Alan Menken - een grote naam uit de Disneystal als het gaat om het componeren van muziek voor hun films. Nadat hij werd ontslagen door Disney werkte hij aan diverse andere filmprojecten om vervolgens met deze soundtrack terug te keren op het Disneynest. Voor de teksten nam men Stephen Schwartz in de arm. Samen wisten de heren een complete soundtrack te produceren in die zo kenmerkende sprookjesstijl van Disney. Het is ook een soundtrack die aan Broadway doet denken. Het zou me dan ook niet verbazen als er over een aantal jaren een musical van de film wordt gemaakt met de muziek van Menken en Schwartz als ondersteuning.

Of de muziek - en dus deze cd met de hele soundtrack - een hit op zichzelf is, is niet gezegd. Het probleem met veel soundtracks is toch dat je de beelden van de film mist. De meerwaarde van het uitbrengen van een cd met filmmuziek ligt hem in het feit dat als je de film hebt gezien, je aan de hand van de cd deze nog eens kunt herbeleven. Heb je die film niet gezien, dan ontbreekt deze meerwaarde en komt het aan op de muziek als losstaand geheel. En daar gaat het mis als we over Enchanted spreken. De songs zijn orkestraal erg goed opgebouwd, typische filmmuziek. Veel koorzang en mooie blaaspartijen kenmerken de diverse nummers. Maar dit is misschien ook wel meteen wat er is aan te merken op de songs. Die koorzang en blaaspartijen werken op naar een hoogtepunt - in de film wel te verstaan. En zonder die film is dit moeilijk te vatten.

Componist Alan Menken

Zang
De zang wordt door de acteurs en actrices uit de film ten gehore gebracht. Op dit vlak zijn ook wel wat op- en aanmerkingen te maken. Hoofdrolspeelster Amy Adams zingt aardig, maar nergens weet het echt te overtuigen zoals dat soms bij een Broadwaymusical wel het geval is. Haar stem is niet echt heel krachtig. James Marsden weet iets meer neer te zetten en zorgt ervoor dat Amy nog meer naar de achtergrond verdwijnt. En dat terwijl zij toch 'the leading lady' moet zijn. Bij veel nummers is een link te leggen met andere Disneysongs. Zo roept de titel 'Happy Working Song' meteen beelden van de 7 dwergen op. De opener - 'True Love's Kiss' van de cd is een Sneeuwwitjeachtige track en ook 'That’s How You know' refereert aan een eerder uitgebracht nummer, namelijk 'Under The Sea'. Dit is jammer, want op deze manier ontbreekt het aan die pure originaliteit. Als er dan toch één nummer uitgelicht moet worden dat wel succesvol is, is dat 'So Close', een popachtige ballade die mooi wordt neergezet door Jon McLaughlin. Om het album af te sluiten heeft Menken gekozen voor 'Ever, Ever After' - kan de titel méér sprookjesachtig zijn? Het is een nummer met een rockfeel dat de cd uitluidt.

Pure magie
Enchanted is als geheel een aardige cd, maar niet meer dan dat en een hit zoals sommige eerdere Disneysoundtracks wel zijn geworden, verdient het niet echt. De cd zal vooral voor de jongere luisteraars leuk zijn. Als volwassene zijn er maar weinig echt goede nummers te horen die zullen beklijven. Het blijft een totaalplaatje met soundtracks. De film wordt gedragen door de muziek en vice versa. Of Menken met deze productie weer voorgoed terug op het nest is in de Walt Disneyfamilie zal alleen de toekomst kunnen uitwijzen. Enchanted moet het stellen met twee sterren. De muziek past uitstekend bij de sprookjesuitstraling van de film, maar als op zichzelf staand product biedt de cd zeker te weinig.

Label: Walt Disney Records Releasedatum: 22 november 2007