CD: U2 - The Joshua Tree Deluxe Edition

Joost Melis (Pink_Floyd)
Het zou de meest bekende gevoelige plaat van Anton Corbijn worden, The Joshua Tree met op de voorgrond een band die op het punt van zijn grote doorbraak stond. In 1986 was het het Ierse kwartet U2 dat samen met Corbijn rondreed over de vlaktes van Death Valley, op zoek naar een alleenstaande Joshua Tree. Het gelijknamige album van U2 dat in 1987 uitkwam is meer dan 25 miljoen keer over de toonbank gegaan. Nu twintig jaar later komen daar nog wel een paar exemplaren bij want de band heeft het album in een Deluxe Edition gestoken en die is vrij indrukwekkend.

Het mooi vormgegeven pakket, verpakt in stijlvolle doos, bevat drie schijfjes, een boek en vijf afdrukken van de fotograaf die verantwoordelijk is voor de titel van dit album. Het originele album is geremasterd waardoor het wat helderder en voller klinkt. Iets wat vooral bij het intro van 'Bullet The Blue Sky' merkbaar is. The Joshua Tree blijft toch één van de meest indrukwekkend U2-albums. De wave en voorzichtige punkinvloeden heeft de band voorgoed van zich afgeworpen en het bluesy en charismatische karakter overheersen op deze plaat. Hij straalt bezinning uit, na twee decennia nog steeds. Of er nu over een heroïneverslaving wordt gezongen ('Running To Stand Still') of een ode aan een goede vriend en roadie wordt gebracht ('One Tree Hill'), de sfeer blijft gelijk.

Bij veel van de B-kantjes en extraatjes, die nu verzameld zijn op een schijfje, ontbreekt het aan die sfeer. Niks tegen 'Silver and Gold', 'Spanish Eyes' of de vroege versie van 'Sweetest Thing', maar het gevoel dat uitgeademd wordt is anders. Het is echter wel een gerechtvaardigde toevoeging aan de box. Want tussen de veertien tracks die de U2-fan al driedubbel heeft, staan er ook enkele niet-uitgebrachte versies op zoals 'Beautiful Ghost/Introduction to Songs of Experience' en 'Drunk Chicken/America'. Ook de Sun City-versie van 'Silver and Gold' is de moeite waard. Hierop spelen Keith Richards en Ron Wood de partijen en zij waren het ook die de band in de richting van de blues heeft geduwd rond die periode.

De dvd bevat een opname van een concert uit 1987 in Parijs. Het concert trapte voor de verandering niet af met 'Where The Streets Have No Name', maar werd ingezet met 'I Will Follow'. Wat volgt is een mooie registratie met helder geluid waarin nog veel oude klassiekers terugkomen. 'Bad', '40', 'October' en 'Party Girl' om er een paar te noemen.
'Where The Streets Have No Name' komt wel nog in beeld bij de drie kwartier durende documentaire 'Outside, It's America'. De opnames van de clip, die downtown L.A. plaatsvonden, worden uitgelicht. Ook de fotoshoots en repetities krijgen een deel van de aandacht. De dvd bevat tevens de videoclips van 'With or Without You' en 'Red Hill Mining Town'.

Tot slot is er nog het toegevoegde boekwerk dat 56 pagina's telt en het verhaal van het ontstaan van het album vertelt. Naast de bandleden krijgen onder andere Brian Eno en Anton Corbijn het woord. Alle songteksten zijn ook aanwezig en het geheel is voorzien van magistrale foto's van Corbijn.

Het magnum opus van U2 krijgt met dit alles de uitgave die het verdient. Zeer de moeite waard voor fan of liefhebber.

Label: Universal/Island Records Datum: November 2007