CD: Wu-Tang Clan - 8 Diagrams

Joris (Scylla)
En opeens is daar de nieuwe Wu-Tang! Nadat in 2001 het laatste studioalbum uitkwam, bleef het een tijdje stil. Er kwam nog wel een live album in de schappen te liggen (Disciples of the 36 Chambers: Chapter 1, 2004) en een 'greatest hits' kon er ook nog wel vanaf (Legend of the Wu-Tang, 2005). Maar zeker na de dood van Ol’ Dirty Bastard in 2004 zag menig fan het somber in wat betreft het verschijnen van nieuw materiaal. In 2007 is het dan toch zover: op 8 Diagrams laten de acht rapgrootheden uit Staten Island horen dat ze nog lang niet uitgerijmd zijn.

Het Wu-Tang Imperium
Producer The RZA heeft het weer voor elkaar gekregen de acht rappers bij elkaar in de studio te krijgen. Na het overweldigende succes van de eerste twee albums (Enter the Wu-Tang (36 Chambers), 1993, en Wu-Tang Forever, 1997) waren de clanleden vooral bezig met het uitbrengen van solomateriaal. Method Man was daarmee de succesvolste, maar ook Ghostface Killa, Masta Killa, GZA, RZA, Inspectah Deck, Ol’ Dirty Bastard, U-God en Raekwon lieten het er niet bijzitten en hebben stuk voor stuk, met wisselend succes, hun eigen albums uitgebracht. Het Wu-Tang imperium werd ondertussen zorgvuldig uitgebouwd, compleet met een kledinglijn en een videogame. Controverses, arrestaties en drugsgebruik maakten het Wu-Tang imago compleet. Het merk Wu-Tang werd in de jaren negentig zo uitgebouwd dat men af en toe vergat dat het eigenlijk allemaal om de muziek ging. Dit kon natuurlijk nooit goed gaan en vooral na de dood van Ol’ Dirty Bastard in 2004 werd de Clan als uit elkaar beschouwd. Nu ligt 8 Diagrams dan toch in de winkel. Een onvervalste Wu-Tang plaat, vol met oldschool beats, guestperformances en zelfs een Beatles-sample.

8 Diagrams
En het is meteen te horen dat de rappers niet voor niets zoveel succes hebben gehad. De clanleden flowen als vanouds op heerlijke beats. Na een ruime intro is het moment aangebroken, The RZA ramt de beat er in en we horen Method Man van start gaan. De toon is gezet: 8 Diagrams staat vol met donkere raptracks waarop de Clanleden hun rijmkunsten vertonen. Het meest opvallende nummer op de plaat is 'The Heart Gently Weeps', vrij naar George Harrison. Erykha Badu neemt het refrein voor haar rekening, John Frusciante’s gitaarspel is duidelijk te herkennen en ook Beatlezoon Dhani Harrison heeft aan de track meegewerkt. Een andere opvallende gastmuzikant op 8 Diagrams is te horen in het heerlijk swingende 'Wolves'. De oude funkdinosaurus George Clinton laat hier op passend van zich horen, en op de achtergrond lijkt het alsof de Killabees net zoals vroeger voorbij zoemen.

Bij het album is ook nog een dvd te vinden, waarin stukjes liveregistraties worden afgewisseld met korte praatjes van de bandleden. Hoe de Wu-Tang Clan de hiphop heeft gered en hoe Wu-Tang van plan is dat nu weer te gaan doen. Verder het standaard gebabbel over wat muziek in hun leven betekent. Interessanter is wanneer ze nog even ingaan op Ol' Dirty Bastard: één van de meest opvallende Wu-Tangers, die eind 2004 tijdens opnames in elkaar zakte. De livebeelden zijn wel aardig, het geluid is alleen af en toe erbarmelijk: de bassen zijn net iets te veel voor het cameraatje waarmee het optreden is opgenomen. Op de cd zit het echter meer dan goed met de zwaar groovende bassen.

Op 8 Diagrams laten de broeders van de Wu-Tang horen hoe er ook al weer gerapt dient te worden. Goede flows worden gecombineerd met strakke beats. Teksten die niet louter en alleen over bitches en ho’s gaan of de nieuwste Cadillac de hemel in prijzen. Met veelal duister klinkende nummers is de plaat toch aardig divers geworden, vooral door het aantal samenwerkingen dat 8 Diagrams rijk is.

Label: Rough Trade Datum: 7 December 2007 Waardering: