DVD: 4 maal Terence Hill op dvd

Patrick (maduropa)
SubheaderDe Italiaanse acteur Mario Girotti was in 1951 twaalf jaar oud en toen speelde hij al zijn eerste rol in een Italiaanse komedie over gangsters. In 1967 nam hij de film "God Forgives, I don't" op met zijn goede vriend Carlo Pedersoli. Ze kregen een lijstje met namen en vierentwintig uur de tijd om elk een artiestennaam te kiezen. Carlo koos voor Bud Spencer en Mario koos voor de naam Terence Hill. De samenwerking van deze twee was zo goed dat er vele films met het duo zouden volgen, maar ook los van elkaar acteerden ze in vele films.

SubheaderMy name is Nobody
In 1973 speelde Terence Hill zijn waarschijnlijk meest bekende rol als de naamloze cowboy die zijn idool overhaalde om niet roemloos van het toneel te gaan maar als een legende te verdwijnen. Het verhaal is verzonnen door Sergio Leone en de muziek werd verzorgd door Ennio Morricone. Het is dus niet nodig om te zeggen dat deze film een echte Spaghetti Western is. Henry Fonda is de tegenspeler van Terence Hill en neemt de rol van het idool Jack Beauregard op zich. Maar het is Terence Hill die in deze film het beeld bepaalt. De manier waarop de jonge revolverheld zijn held door het verhaal heen stuurt, is met mooie shots in beeld gebracht, waarbij het motto wie niet sterk is moet slim zijn de uitkomsten oplevert. Een echte klassieker.

SubheaderA genius, two partners and a dupe
Joe Thanks is zo’n cowboy die je niet moet bedriegen, hij is je namelijk net een stap voor en je staat er na afloop berooid bij. Als er geld verduisterd is dat voor de Indianen bedoeld was, bedenkt Joe zich geen moment maar stort zich meteen in het avontuur. Samen met twee zwendelaars bedenkt hij een plan om dat geld weer terug te krijgen. Alleen Joe heeft het complete plan in zijn hoofd en behoudt daarmee de complete regie in dit avontuur. Ook bij dit verhaal had Sergio Leone een aantal vingers in de pap, maar helaas niet genoeg. De film werd in enkele landen 'gepromoveerd' als zijnde een opvolger voor My name is Nobody, maar de enige overeenkomst is de slimme hoofdpersoon die door dezelfde acteur wordt gespeeld. Voor de fans van Terence Hill is dit nog altijd een aardige film, maar helaas niet zo goed als je zou hopen. De speelduur van bijna twee uur maakt het daarbij niet direct een film om even snel te gaan kijken.

SubheaderI'm for the hippopotamus
Vier dvd’s met één gemeenschappelijk onderdeel, namelijk Terence Hill. En als je aan Terence Hill denkt, dan denk je automatisch ook aan Bud Spencer waarbij ze steevast het duo met de vier vuisten vormen. In die categorie valt I'm for the hippopotamus (De vier vuisten op safari), waarin het duo twee broers spelen. Terwijl de ene safari's leidt voor de toeristen, probeert de ander deze tochtjes te saboteren. Maar ze gaan uiteraard wel samen aan het werk als een rijke ondernemer alles wil inpikken om er een eigen safaripark van te gaan maken. En dat gebeurt uiteraard op precies de manier als we gewend zijn van dit duo. De film stamt uit 1979 en bevat een mono-geluidsspoor. De kwaliteit is zoals je mag verwachten, het beeld is redelijk en over het verhaal moet je niet teveel nadenken. Prima zondagmiddagvermaak met voor velen waarschijnlijk een stevige dosis jeugdsentiment.

SubheaderLucky Luke
De man die sneller schiet dan zijn schaduw is bij iedereen vast wel bekend. Deze creatie van Morris werd in 1991 verfilmd met Terence Hill als de poor lonesome cowboy die met zijn paard Jolly Jumper het wilde westen veiliger maakte. Daar horen uiteraard schurken zoals de Daltons en Billy the Kid bij. Voor de kenners van de strip zelf zal het plaatsje vervolgens ook bekend klinken, namelijk Daisy Town. Het probleem met stripverfilmingen is vaak dat de cartooneske humor niet goed over kan komen in het verhaal. Gelukkig levert dat in deze film geen problemen op. De personages zijn uiteraard niet helemaal gelijk aan de strip, vooral qua uiterlijk, maar dat stoort totaal niet. De vele knipogen en kwinkslagen in het verhaal maken deze film uitstekend geschikt om gezellig met het hele gezin te gaan kijken.

Label: Filmmaatschappij MVSP Releasedatum: 13 november 2007 Kijkwijzer:
Waardering films:
My name is Nobody