DVD: Primeval

Lars (detulp050)
Krokodillen lijken maar lome dieren. Ze zitten de hele dag rustig te wachten op een prooi die zich aandient en grijpen dan razendsnel hun hapje. Toch zijn krokodillen (en alligators) al meerdere malen het onderwerp geweest van spannende thrillers. Als een soort vierpotige Jaws speelden ze de hoofdrol in onder andere Lake Placid, Alligator, Black Water en Il Fiume del Grande Caimano. Ook in de nieuwe film Primeval speelt een grote krokodil de hoofdrol. Althans, zo zou je denken als je de titel ziet, de synopsis leest en de filmposter ziet. De film is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

Een groep reporters van nieuwszender NNC wordt uitgezonden naar Burundi. Het is er oorlog, maar door een tijdelijke wapenstilstand is het land zogenaamd veilig om te bezoeken. In de plaatselijke rivier, de Rusizi, leeft een mensenetende krokodil die jaarlijks tientallen slachtoffers maakt. Een krokodillenkenner wil het dier vangen en de nieuwszender krijgt -in ruil voor een financiering- de primeur. Journalist Tim Manfrey (Dominic Purcell - Prisonbreak) heeft er de pee in, maar zijn Afro-Amerikaanse cameraman Steven Johnson (Orlando Jones) wil best zijn roots leren kennen in Afrika. Ook het oogappeltje van de baas, Aviva Masters (Brooke Langton), gaat met de groep mee op krokodillenjacht. Eenmaal ter plekke blijkt de krokodil behoorlijk slim, werkt de bevolking niet altijd mee, belanden ze in een soort oorlogsgebied én hebben ze ook nog eens de elementen tegen zich.

Een paar trucjes heeft regisseur Michael Katleman, die voorheen vooral actief was in televisieland, duidelijk afgekeken van Steven Spielberg. Net als in Jaws zien we sommige shots namelijk gefilmd vanuit het water, alsof we door de ogen van de krokodil kijken. Het suggereert dat de krokodil op intelligente wijze zijn slachtoffers uitzoekt en benadert, zoals Jaws probeerde zijn belagers in de boot te nemen (zowel letterlijk als figuurlijk). Primeval heeft een behoorlijk lange tijd nodig om te tonen wat de kijker wil zien. Pas na een moeizame reis komen de Amerikanen op de plek des onheil. Daar maken de ze kennis met de lokale bevolking, die de Amerikanen blijkbaar hoog hebben zitten. Sterker nog, ze willen het liefst naar de Verenigde Staten en vragen dan ook al snel hoe ze er kunnen komen. De Afro-Amerikaanse Steven heeft gelukkig altijd zijn praatje klaar voor de Burundiërs, maar echt tactisch is het allemaal niet: "Mijn familie is met een slavenschip gekomen, maar nu is het niet meer zo makkelijk. Pepermuntje?". Gelukkig zijn de lokale arbeiders bereid om voor een kleine bijdrage te helpen bij het vangen van de krokodil, dus de speciale kooi wordt al snel in gereedheid gebracht.

Als je als kijker dan denkt dat het vuurwerk elk moment kan beginnen, ben je eerst nog getuige van talloze Afrikaanse rituelen en gewoontes. De suggestie wordt gewekt dat de makers van de film de kijker een stukje écht Afrika wil laten zien, maar daarvoor spreekt de medicijnman iets te goed Engels en krijgen ze overal binnen de kortste keren vergunningen voor. Aan de andere kant is er juist weer veel aandacht voor de lokale politieke problemen en dan met name voor de warlords die het gebied domineren. Even daarna is er zelfs ruimte voor maatschappelijke kritiek. De meegereisde journalisten zijn getuige van een executie, maar zijn in dubio of ze dergelijk nieuws wel kunnen gebruiken: "Do you really think they give a shit about a couple of black people killing each other? They'll switch the channel".

Het laat zien dat de makers verstrikt zijn geraakt in een web van moeilijke keuzes. Primeval is qua cover en samenvatting niets meer dan een Afrikaanse Lake Placid, maar door de vele deelonderwerpen schuilt er ook een beetje Hotel Rwanda én The White Masaï in deze rolprent. Het maakt het er voor de kijker niet makkelijker op, want waar zit je nou precies naar te kijken? In de extra's wordt het niet veel duidelijker. Dan zijn er ook nog de idiote keuzes van diverse hoofd- en bijrolspelers, die goed zouden passen in één of andere tienerslasher.

"Ik had nooit gedacht dat ik dit ooit zou zeggen waar blanken bij waren, maar de slavernij was zeker iets goeds. Alles wat je kunt doen om Afrika uit te komen, is de moeite waard".

Dan is er nog de krokodil zelf, die in de hele film Gustave genoemd wordt, ware het een homoseksuele kapper uit Manhattan. Gustave is door de computer in Primeval geknutseld en dat pakt niet goed uit. Er is geen enkele scène waarin Gustave er écht als een indrukwekkende krokodil uit ziet Eigenlijk lijkt hij nog het meest op een uit de kluiten gewassen leguaan met kapmessen als gebit. En wat blijkt aan het einde van de film? Gustave klinkt niet alleen qua naam weinig indrukwekkend, maar rent ook nog eens als een dartel lammetje in de lente. Maar zoals gezegd: deze film gaat net zo veel over gevaarlijke krokodillen als Titanic over ijsbergen, dus wat maakt het uit hoe de ijsbergkrokodil er uit ziet? De film is overigens niet eens zo ongeloofwaardig: de film is gebaseerd op de krokodil Gustave die echt in Burundi rondzwemt en al meer dan 300 slachtoffers op zijn naam zou hebben staan.

"Al moet ik je in mijn kont het land in smokkelen, ik krijg je de Verenigde Staten binnen"

Zoek je een film over verkrachting, massagraven, corruptie, een mensenetende krokodil die Gustave heet, medicijnmannen, internationaal bekende playboys die homo blijken te zijn, giraffes, burgeroorlogen, lelijke hondjes, arbeidsvoorwaarden en maatschappelijke mediakritiek, waarbij meer twists in het plot zitten dan bochten in een Oostenrijks bergweggetje? Dan is Primeval zeker je natte filmdroom. Als je simpel popcornvermaak zoekt en niet al te hoge eisen stelt aan het verhaal, dan kun je je met Primeval best nog wel vermaken. Al was het alleen al vanwege de idiote uitspraken die de Afro-Amerikaanse cameraman doet over Afrikanen die naar Amerika willen.

Label: Buena Vista H.E. Releasedatum: 22 november 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: