DVD: Koefnoen II

Lars (detulp050)
Na het verdwijnen van Kopspijkers op de zaterdagavond (althans bij de publieke omroep), dreigde er een soort cabaretgat te ontstaan. Gelukkig waren daar de heren Owen Schumacher en Paul Groot, die met hun eigen programma de leegte besloten te vullen. Hun programma noemden ze Koefnoen, wat in het jiddisch 'voor niets', of (volgens de makers) 'vrijkaartje' betekent. Opvallend genoeg is het juist de AVRO waar de heren hun programma onderbrachten, aangezien het toch vooral de VARA is die cabaret uitzendt. De serie loopt inmiddels al sinds 2004 en inmiddels is Koefnoen aanbeland bij het zesde seizoen. Vorig jaar werden de eerste drie seizoenen al in een box uitgebracht en nu is het de beurt aan seizoen drie tot en met zes.

Het vergt veel van een cabaretier om elke week een heel programma te vullen met persiflages en typetjes. In het verleden is het slechts weinigen gelukt om stees een constant hoog niveau aan te houden (van Kooten en de Bie bijvoorbeeld). Gelukkig lukt het de mensen van Koefnoen bijna om elke week dat hoge niveau te halen. Waar sommige cabaretiers vaak maar wat in de rondte persifleren, daar heeft Koefnoen elk seizoen een bepaald terugkerend thema (en bijbehorende typetjes). In het vierde seizoen was dit 'de volksmond', de bijzonder onsmakelijke en amper grappige fragmenten waarin een mond met opplakoogjes zijn mening geeft over een actualiteit. In meest recente seizoen waren het de nieuwslezers van N!WS, Niels Leeser en Hank Ankerman. Daarnaast keerden de hippe kinderhatende ouders regelmatig terug en waren er herhaaldelijk sketches in het 'wilde westen'.

De drie seizoenen zijn verpakt in een opvallende kartonnen box. Elk seizoen zit in een soort slappe digipack, die met zijn allen worden samengehouden door de kartonnen hoes. Het maakt de box gevoelig voor beschadigingen en past niet goed bij de release van de eerste drie seizoenen. De box bevat helaas niet alle afleveringen in het geheel, maar alleen "de beste en leukste fragmenten" uit de drie seizoenen. Jammer, want de selectie is nu al zo uitgebreid dat het nauwelijks extra ruimte had gekost om ook de wat mindere stukken op de dvd's te zetten. Wat leuk is en wat niet is immers subjectief, waardoor misschien net jouw favoriete fragment mist. Naast de ingekorte afleveringen bevat de box ook een aantal extra's, waaronder 'De Rijdende Rechter', Bob Ross en meer.

Alhoewel de bedenkers van Koefnoen, Schumacher en Groot, Koefnoen een programma met diepgang noemen, is de serie vooral als vermaak aan te merken. Maatschappelijke kritiek heeft meer en meer plaats gemaakt voor goed uitgewerkte persiflages van bekend Nederland en dat maakt de serie een stuk laagdrempeliger dan voorheen. Dat de persiflages en malle sketches de boventoon voeren wil niet zeggen dat Koefnoen helemaal als simpel vermaak voor alleman is, want er zijn ook genoeg experimentelere momenten in de serie terug te vinden. Voor de fans is het in ieder geval weer genieten geblazen met de meer dan dertien uur aan materiaal, maar voor de extra's hoef je de box niet aan te schaffen.

Label: CNR Releasedatum: 21 november 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: