Boek: Cathleen Shine - De New Yorkers

Chantal (rocha01)
New York staat vooral bekend om zijn 'stads zijn'. Met zijn vele inwoners zou je niet verwachten dat er onderling veel contact is, laat staan dat er vriendschapsbanden ontstaan en onderhouden kunnen worden. Het leven in de grote stad staat voor snel, hectisch en solistisch. De New Yorkers, geschreven door Cathleen Shine laat zien dat dit niet altijd zo hoeft te zijn. Er zijn wel degelijk banden te smeden in een wereldstad waar het leven met snelheid aan je voorbij trekt. Central Park is het rustpunt van dit boek. Hét park voor de hondenbezitter in New York. En al wandelend met hun honden ontmoeten de personages uit het boek elkaar en groeien er relaties tussen de bewoners van zomaar een straat uit New York.

Honden als ingang
Zomaar een straat in New York. Een straat met appartementen zoals we die van de stad kennen. Bewoont door mensen die allemaal druk met hun eigen leven bezig zijn en nauwelijks tijd hebben voor de andere bewoners. Niet alleen geen tijd hebben om relaties uit te diepen, maar zelfs zo dat ze elkaar eigenlijk zoveel mogelijk proberen te vermijden. Dat gaat op zich lang goed, behalve als je een hond hebt. Die wil graag uitgelaten worden en dan blijkt er opeens een gemene deler te zijn: de hond. Het is de opening voor gesprekken met de mede straatbewoners. Zo leren we Jody kennen - het baasje van de mega grote bastaard pitbull Beatrice. Zij doet haar dagelijkse rondje door het park en maakt tijdens deze wandelingen kennis met Everett. Zijn glimlach heeft haar op slag te pakken. 's Avonds fantaseert zij over hoe een leven met hem zou zijn. Everett daarentegen denkt nog niet echt aan een nieuwe relatie. Hij is druk bezig om zijn leven weer op orde te krijgen na zijn scheiding en het feit dat zijn dochter Emily niet meer dagelijks bij hem woont. Het is moeilijk voor hem om alleen door het leven te gaan, toch staat hij ook niet te popelen om zomaar met een vrouw als Jody in een nieuw avontuur te stappen.

Dat Everett populair is in de straat blijkt wel als ook Polly, de jonge buurvrouw die onlangs haar relatie met Chris op de klippen zag lopen, ook interesse heeft in hem. Het leeftijdsverschil tussen beiden is wel iets dat van beide kanten wordt overdacht. We leren Polly verder kennen doordat zij het appartement betrekt van een onlangs door zelfmoord om het leven gekomen man die er een puppy achter gelaten blijkt te hebben. Polly doopt hem Howdy. Na het betrekken van het nieuwe stulpje beseft ze dat het te groot en te duur is voor haar alleen en vraagt haar broer George bij haar in te trekken. Na lang afhouden kan deze, nadat hij een baantje in de buurt heeft gevonden, het niet langer afslaan en trekt bij zijn zus in. En dan hebben we nog Doris, de overbuurvrouw. Getrouwd met Harvey, hondenhater van nature. Tot het moment dat ze er ineens zelf eentje krijgt... dan slaat de haat om.

Onderlinge verhoudingen
Dit zijn zomaar wat personages die in het boek worden beschreven. Shine slaagt er goed in elke persoon een evenredig aandeel in het verhaal te geven. Ieder karakter wordt uitgediept en de één doet niet onder voor de ander. Er is dus niet echt één hoofdpersoon, of het moet degene zijn die het verhaal vertelt. Wie dit nu precies is, is niet echt duidelijk. Dat maakt het wel spannend en apart om te lezen. Je hebt geen idee wie je dit kijkje in zomaar een New Yorkse straat geeft. Herkenning is in dit boek iets dat zeker aanwezig is. Door de diversiteit van karakters van de verschillende bewoners zal iedere lezer er wel eentje vinden met wie hij zich kan identificeren. Dat maakt het lezen aantrekkelijk. Het zorgt er ook voor dat het verhaal best realistisch is: zo uit het dagelijks leven van alledag gegrepen. De auteur geeft in dit boek de grote stad New York een heel ander imago. Het is ineens geen metropool meer, maar meer een stad opgebouwd uit kleine dorpjes. En één van die dorpjes en al wat zich daar afspeelt staat centraal in De New Yorkers.

Alles bij elkaar een leuke roman, die zich lekker laat lezen. Hier en daar een tikje mysterieus, soms grappig, soms tragisch. Het heeft vele kanten in zich. Zeker een aanrader voor de komende donkere dagen voor kerst. Lekker op de bank kruipen, bij de warme lichtjes van de kerstboom, een glaasje glühwein bij de hand. Laat je meeslepen in de levens van Jody, Polly, George, Everett, Doris, Howdy en Beatrice. Levens die zomaar die van ons zouden kunnen zijn.

Cathleen Shine

De schrijfster Cathleen Shine werd in 1953 geboren in Connecticut. Ze woont zelf afwisselend in New York en Californië. Haar eigen leven in New York zou zomaar basis geweest kunnen zijn voor dit boek. Ze heeft al enkele romans geschreven. Het bekendst voor ons land is wellicht het boek De Liefdesbrief dat ook verfilmd is.

Uitgever: Arena ISBN: 9069748622 Pagina's: 270 Waardering: