DVD: AC/DC - Plug Me In

Joost Melis (Pink_Floyd)
Als je je bandnaam van de naaimachine van je zus haalt denk je niet meteen aan de hardste hardrockband die Australië kende. Broers Malcolm en Angus Young vonden de Engelstalige afkorting van wisselspanning en gelijkspanning nogal representatief voor de rauwheid en energie in hun muzikale uitspattingen.En daar bleken anderen het door de decennia heen wel mee eens te zijn. Al meer dan 150 miljoen platen gingen over de toonbank en de band komt in vele lijsten terug in de top van de beste hardrockbands.

Het begin van de succesvolle band AC/DC gaat terug naar het jaar 1973. De dubbel-dvd Plug Me In start niet helemaal bij het begin van de band, maar met 1975 als startjaar van de chronologische hitparade levert het toch maar liefst meer dan 30 jaar heerlijke herrie af. Dvd 1 beslaat de Bon Scott periode, terwijl de tweede disc een bloemlezing is van de tijden met Brian Johnson. Op beide zijn beelden terug te vinden die nog nooit eerder zijn uitgebracht.

'High Voltage' is de toepasselijke opener van de verzameling, waarin het nummer geplaybackt wordt bij een TV-show en Angus al met zijn schooltasje om speelt. De brakke opnames op St. Albans High School die volgen, hebben hun charmes, maar zijn qua kwaliteit ronduit slecht. Voor de verzamelaar en fan zijn het wel waardevolle aanvullingen van hun collectie, maar de audiofiel loopt hier hard van weg. Plug Me In is er dan ook niet om deze laatste groep te bekoren. De dvd-set is qua geluid zeker niet goed te noemen. Ook de beelden zijn vaak erg matig, maar daarom niet minder amusant. Het foute haar, oerlelijke kleding en koppen van de band passen prima bij dit soort beelden. Het hoeft allemaal niet gelikt te zijn voor AC/DC, als het maar rockt.

Rocken doet het ook in 1979 in de Rijnhallen, waar de band nog met Bon Scott 'Highway to Hell', 'The Jack' en 'Whole Lotta Rosie' voordraagt. De aankondiging van dit alles ligt in handen van Lex Harding (ook in een erg foute outfit). Op dvd 2 neemt zoals gezegd Johnson de vocalen voor zijn rekening. Als frontman is hij toch net iets minder dan Scott, maar de energieke shows lijken er niet extreem onder te lijden. De dvd bevat een paar dubbele tracks met de eerste schijf, alleen is het vernoemen van 'Back In Black' in Moskou op de tracklisting overbodig. Hier worden maar een paar seconden van getoond.

De vermakelijke extra's bestaan onder andere uit wat interviews, livemateriaal en de Beavis en Butthead 'Ballbreaker Tour' introfilm. Er is tevens een 3-dvdbox verkrijgbaar met nog meer livemateriaal en interviews.
Plug Me In is een echte uitgave voor de fans, anderen doen er beter aan een best of te kopen of een volledige live-registratie.

Label Columbia Datum: Oktober 2007 Waardering: