CD: Agua de Annique - Air

Phedre77
Air is het solo-debuut van de ex-zangeres van de rockband The Gathering. Anneke van Giersbergen zat van 1994 tot midden 2007 in de band en is deels verantwoordelijk voor het enorme succes dat ze behaalden. Ze was een markante frontvrouw, met een wondermooie stem. Die stem besloot ze in de zomer van 2007 ergens anders in te zetten. Anneke gaf aan The Gathering te verlaten om meer tijd met haar familie te kunnen doorbrengen en zich te kunnen richten op haar nieuwe project: Agua de Annique.

Traantje
Jammer voor The Gathering, want Anneke zal niet makkelijk te vervangen zijn. Fans van de band zullen vast wel een traantje weggepinkt hebben bij dit nieuws. De rockband, in 1988 gestart door de Ruttenbroers en Bart Smits, hebben in hun beginjaren ook wat zangeresproblemen gehad. Het vertrek van die eerste zangeressen en grunters zal hen echter niet zo veel pijn doen als het vertrek van Anneke. Anneke zelf zegt ervan overtuigd te zijn dat het niet hun einde zal betekenen. De Gathering-fans zouden er goed aan doen deze nieuwe cd van Agua de Annique als troost eens op te pakken. Hij is namelijk knalgoed! Dertien nummers lang is de zuivere, emotionele zang van Anneke te horen. Ze wordt daarin begeleid door Joris Dirks (gitaar, zang), Rob Snijders (drum, maar ook partner en vader van Anneke's zoon Finn) en Jacques de Haard (basgitaar). In feite is dit ook een nieuw bandproject en geen solocarričre, alhoewel Anneke wel met naam en gezicht het meest naar buiten wordt gebracht. Anneke heeft zelf bijna alle nummers geschreven, zowel muziek als tekst, en is op de cd ook achter de piano te horen.

De stewardess
Anneke zal waarschijnlijk veel fans meetrekken naar haar nieuwe bandje, want het geluid blijft wel enigszins in dezelfde hoek zitten. Het is lekker duister, melancholisch en slepend. Er is meer melodie en de nummers draaien duidelijk om de stem van Anneke. Agua de Annique gaat wel meer de poprockkant op en er is geen Metalerfenis meer te vinden. Haar inspiratie voor het samenstellen van deze cd (er zitten ook lang geleden geschreven nummers tussen) kwam uit een vreemde hoek. Anneke raakte geďnspireerd door het beroep van stewardess en de duistere dingen die achter die netheid en beleefdheid scholen. Deze inspiratie is vooral terug te vinden in de titel van het album en het artwork, maar verder niet in de nummers. 'Beautiful One' is een te late liefdesverklaring, waarin de spijt te horen is. Deze ballad wordt gevolgd door het nummer 'Witnesses', dat een behoorlijk stuk harder is en een repeterende dreun bevat, waar Rammstein zich niet voor zou schamen.

Veelzijdig
Het trieste 'Day after Yesterday' laat een Anneke horen, die af en toe doet denken aan Aimee Mann. De veelzijdige stem van de zangeres doet vaak even kort aan andere klanken denken, maar is nergens een na-aper. Die Aimee Mann-sound heeft ze in de beginklanken van 'My Girl' nog steeds, maar dat is in de refreinen niet meer te horen. Dit mysterieus klinkende nummer wordt gevolgd door het jaren geleden geschreven 'Take Care of Me', dat een oproep doet aan haar nieuwe vriendje van toen, haar huidige partner Rob Snijders. Dan volgt een absolute favoriet: 'Ice Water', dat cynisch, pijnlijk en duister klinkt, zowel qua muziek als tekst. Joris Dirks is hier te horen in de tweede stem en voegt veel toe aan het nummer. 'You are Nice' is een tweede favoriet, goed scherp en agressief. Het door Jeff Alexander geschreven nummer 'Come Wander with Me' (van The Twilight Zone, een tv-serie uit de jaren zestig) wordt geweldig mooi gebracht. Heel sober, teer en puur. Ook het tweede nummer dat niet door Anneke is geschreven, is geslaagd te noemen. Kirstin Fjellseth draagt met 'Sunken Solldiers Ball' niet alleen muziek en tekst bij, maar ook de tweede stem. Een mierzoet 'Asleep', compleet met dwarsfluit, is de hekkensluiter van dit album. Omdat niet alle dertien nummers even memorabel zijn ('Yalin' is bijvoorbeeld een middenmootje), zit die laatste ster er voor Air van Agua de Annique niet in, maar het is en blijft een erg goede cd.

Label: Rough Trade Releasedatum: 26 oktober 2007