Boek: Betsy Carter - De meermin

Cindy
Dolores Walker is gek op water. Wanneer zij op haar dertiende de zeemeerminnenshow in het kleine plaatsje Weeki Wachee Springs ziet, raakt zij daarvan zo onder de indruk dat ze zichzelf voorneemt later ook een meermin te worden. Twee jaar later, wanneer haar vader de benen heeft genomen en zijn vrouw, Dolores en haar kleine broertje in de steek laat, besluit Dolores haar droom waar te maken. Met het spaargeld van haar vader neemt ze de bus naar Weeki Wachee Springs en doet auditie als zeemeermin. Thelma Foote, de manager van het zeemeerminnenpark ziet in Dolores een grote ster en neemt haar meteen aan. Verbitterd door de teleurstellingen in haar leven projecteert Thelma haar verlangens op de jonge Dolores, wiens talenten niet onopgemerkt blijven. Binnen de kortste keren wordt ze gevraagd om op tv te verschijnen. Wanneer ze, zonder er bij na te denken, een heldhaftige daad verricht voor de camera, neemt het leven van Dolores en dat van haar verscheurde familie een nieuwe wending aan.

Hoop
Het verhaal van Dolores is er één over dromen en hoop. Dit thema leidt in veel gevallen tot een zoetsappig, mierzoet verhaaltje, maar dit is niet het geval bij De meermin van schrijfster Betsy Carter. Dolores is een pittige dame, ook al heeft zij dat zelf niet altijd door. Met haar vastberadenheid krijgt ze zonder al te veel moeite haar dromen voor elkaar, wellicht soms iets te gemakkelijk. Zo doet ze er bijvoorbeeld maar twee pagina’s over om door de strenge selectie van Thelma Foote te komen, en worden haar andere wensen zonder veel omhaal ook allemaal ingewilligd.

Met karakter
Toch maakt dit het verhaal niet ongeloofwaardig. De karakters hebben ook daadwerkelijk karakter en zijn geloofwaardig in hun handelen. Dat er heel wat mensen in het boek voorkomen is hier geen moeilijkheidsgraad bij, ook al gaat het om een nogal bont gezelschap. Het is mooi om te zien hoe zij allemaal hun eigen geschiedenis en dromen hebben, en hoe deze door de komst van een 17-jarig meisje wat dichterbij komen. Afgezet tegen het zonnige Florida, is De meermin een mooi boek om binnen één regenachtige dag uit te lezen. Dit boek bevat tevens een aantal interessante bijlagen t.b.v. een leesclub.

Betsy Carter werkt op freelance basis voor diverse tijdschriften. Voorheen werkte ze als (hoofd)redacteur voor verschillende tijdschriften, en zette ze het prijswinnende magazine 'My Generation' op. Eerder schreef zij al een openhartig boek over de donkere jaren in haar leven: over haar scheiding, de ziekte die ze kreeg en de brand in haar huis. Ook schreef zij het boek 'The Orange Blossom Special', waarmee zij veel succes oogstte.

Uitgever: Arena ISBN: 9789069749341 Pagina's: 303