CD: Coheed and Cambria - No World For Tomorrow

Lars (detulp050)
FOK!user Doodkapje schreef voor ons de volgende review en plaatste deze in de reviewsubmit:

Dik twee jaar na hun derde album Good Apollo, I'm Burning Star IV, Volume 1: From Fear Through The Eyes Of Madness presenteerde Coheed and Cambria deze week No World For Tomorrow. Met deze cd sluit de New Yorkse band een episch sci-fi verhaal af, gecreëerd door frontman, zanger en gitarist Claudio Sanchez. In deze review wordt niet ingegaan op dit verhaal, aangezien de interpretaties nogal verschillen en het voor de luisteraar zelf leuk is de gedachten van de zanger uit te pluizen.

No World For Tomorrow

Het vertrekken van drummer Josh Eppard en bassist Michael Todd bezorgde de band een turbulent jaar.Daar bovenop komt ook nog het overlijden van een tante van Sanchez: zij hielp de bandleden als een soort sociaal werkster door allerlei conflicten Gelukkig besloot Todd in het voorjaar zich weer aan te sluiten bij de band, net op tijd voor de opnames van deze cd. Als tijdelijke drummer heeft Coheed and Cambria Taylor Hawkins (Foo Fighters) weten te strikken. Samen doken ze de studio in. Ondertussen is Chris Pennie (ex-Dillinger Escape Plan) aangenomen als vaste drummer en bewees zich al meerdere malen waardig, zoals tijdens het concert in De Melkweg van 1 oktober dit jaar. Met als volledige titel Good Apollo, I'm Burning Star IV, Volume 2: No World For Tomorrow valt een sterke link met het vorige deel van Good Apollo te verwachten. Waar From Fear Through The Eyes Of Madness begon met het akoestische 'Always & Never' en daarna het episch geweld op de luisteraar projecteerde met 'Welcome Home', doet de band op No World For Tomorrow hetzelfde trucje. In 'The Reaping' wordt rustig een biecht opgezegd, terwijl niet kort daarna het apocalyptische 'No World For Tomorrow' gedragen wordt door zware gitaarpartijen en indrukwekkende riffs. Wat daarna volgt is een melange van nummers in de lijn van From Fear Through The Eyes Of Madness. Niet veel vernieuwends dus, maar daardoor niet per se verkeerd. Tussen de goed in het gehoor liggende rocknummers als 'The Hound (Of Blood And Rank)' en 'The Running Free', is het catchy en wellicht poppy 'Feathers' te vinden. 'Mother Superior' is een waardige ode aan Antonia Cristiano, de overleden tante van Sanchez. Een apart deel op dit album is gereserveerd voor een vijftal nummers onder de naam 'The End Complete'. Waar over het algemeen een doembeeld wordt geschetst, is uit het laatste nummer, 'On The Brink', misschien nog iets positiefs te halen.

vlnr: Chris Pennie, Travis Stever, Claudio Sanchez, Michael Todd

Aan de luisteraar weer de eer om de boodschap te vinden; No World For Tomorrow is verkrijgbaar op lp, cd en in een de-luxe editie met dvd. Koop je de lp, dan krijg je gratis de mogelijkheid om de cd te downloaden. De dvd laat in ruim 20 minuten zien hoe het er in de studio aan toe is gegaan tijdens de opnames van dit album. Verder zie je wat de echte haarkleur is van bassist Todd en onthult Sanchez wat misschien het echte verhaal achter de 'Coheed and Cambria-sage' is. Naast de wat minder boeiende akoestische versies van zes nummers en een fotoalbum blijft deze dvd een interessante aanvulling. Het bijgeleverde boekje bevat naast de songteksten vier tekeningen die het doembeeld van het album versterken. Dit alles is gebundeld in een mooi ontworpen verpakking met tekeningen van Ken Kelley.

Met deze cd laat Coheed and Cambria horen hoe zij gegroeid zijn van een experimenterende en misschien zelfs timide 'Second Stage Turbine Blade fase' naar een gelikte band met vloeiende nummers, vergezeld van synthesizersamples en pianopartijen op No World For Tomorrow. Was de stem van Sanchez al opmerkelijk hoog te noemen op de vorige cd’s, op dit album doet hij er af en toe nog een schepje boven op, wat erg indrukwekkend is. Gitarist Travis Stever en Sanchez trekken de gitaarpartijen goed samen en er is hier en daar wat jaren tachtig rock te bespeuren in hun solo's. Ondanks de sterke gelijkenis met hun vorige album, is No World For Tomorrow een genot om naar te luisteren. Volgens Coheed and Cambria is er geen plek meer voor morgen, maar voor dit album is er vast wel een plek te vinden in het cdrekje van iedere rockliefhebber.

Label: Sony BMG Music Entertainment Releasedatum: 23 oktober 2007
Waardering cd: Waardering dvd: