DVD: Dusty Springfield - Live at the BBC

Phedre77
Haar volledige naam luidt Mary Isobel Catherine Bernadette O'Brien, maar we kennen haar natuurlijk allemaal als Dusty Springfield. Geboren in 1939, gestorven in 1999, op 59-jarige leeftijd aan borstkanker. Een succesvolle carrière van veertig jaar en talloze hits. In de jaren 1966 en 1967 maakte ze twee goed bekeken tv-series bij de BBC. Deze dvd bevat 61 nummers uit die shows, plus een paar geinige extra's. Iemand die al bijna tien jaar lang dood is en dik veertig jaar geleden eens wat deuntjes zong, is natuurlijk niet bekend bij iedereen. Maar Dusty Springfield mag toch zeker iedereen wel kennen, met haar hits 'You Don't Have to Say You Love Me', 'I Close my Eyes and Count to Ten' en 'Son of a Preacherman'.

Leuke jurkjes
Alle 61 nummers en alle extra's staan op slechts één schijfje. In de dvd-doos zit verder nog een kleine biografie van Dusty en vier leuke ansichtkaarten met haar beeltenis erop. Maar het gaat natuurlijk om de beelden van de shows. Die vallen simpelweg door veertig jaar oud te zijn, flink tegen. Zowel de beelden als het geluid is op zich in de best mogelijke kwaliteit op de dvd gezet, maar veertig jaar veroudering is niet uit te wissen. De shows zijn magertjes, met non-stop alleen Dusty in beeld, die laat zien veel lol te hebben en van leuke jurkjes te houden. Het orkest is in de orkestbak te vinden, dat nauwelijks in beeld komt. Dus die uren en uren aan beelden worden alleen gevuld door een schattig swingende Dusty. Dat kan toch aardig gaan vervelen.

Eentonig
Omdat de shows telkens in hetzelfde format zijn opgenomen, is de dvd wat eentonig. De extra's zouden dit wat kunnen opheffen, maar helaas zijn dat ook gewoon beelden van soortgelijke shows. Dusty is te zien in ondere andere The Morecambe & Wise Show, Tom Jones Show en Saturday Night at the Mill. Een paar interviews zijn door Dusty's giechelige en opgewekte karakter, erg leuk om eens te zien, maar die ga je natuurlijk niet vaker afspelen. Een andere extra is de 'Audio Jukebox', maar dat is helemaal een lachertje, want je kunt hier slechts nummers aanklikken, die je dan zonder beeld kunt beluisteren. Een fotogalerij voegt ook niet veel toe aan de dvd. Samenvattend is het sterkste punt van deze dvd de enorme hoeveelheid nummers. Voor een Dusty-fan wellicht een musthave, maar voor ieder ander is dit een product dat je het beste kunt overslaan.

Label: Mercury Records Limited Releasedatum: 5 oktober 2007 Kijkwijzer: n.v.t.