Boek: Talitha Stevenson - Ontmaskering

Phedre77
De dertigjarige Talitha Stevenson brengt haar tweede roman op de markt: Ontmaskering, een dikke pil van bijna 450 pagina's. Haar eerste roman, An Empty Room stond in de shortlist voor de 'Whitbread First Novel Award' in 2003. Ze was journalist voor The Guardian, maar heeft ook als model gewerkt. Ze groeide op in Londen, maar verliet Engeland om in een commune in Florence te gaan wonen. Zowel haar eerste als tweede roman zijn onder het genre 'psychologische roman' te scharen. Momenteel werkt ze aan haar derde roman, dat zeer waarschijnlijk in diezelfde lijn zal liggen.

Schandaal
Ontmaskering is een verhaal dat over personages gaat en niet over gebeurtenissen. Alastair Langford is een succesvolle advocaat, die vanzelfsprekend goed in de slappe was zit. Hij is al een hele tijd gelukkig getrouwd met zijn jeugdliefde Rosalind, met wie hij twee volwassen kinderen heeft, Luke en Sophie. Dan blijkt er toch iets mis te zijn in dit gelukzalige plaatje. Alastair heeft ooit op een ongelukkige avond iets doms gedaan, dat ineens in de openbaarheid komt. Als advocaat, echtgenoot, vader en mens gaat hem dit schandaal erg veel schade opbrengen. Alastair heeft pech, want deze ramp brengt ook andere zaken aan het licht. Een veel ouder geheim, dat hij aan niemand heeft verteld, zelfs niet aan zijn geliefde vrouw, komt weer spoken. Ondertussen lijdt echtgenote Rosalind in stilte, zoals het een goede echtgenote in die stijlvolle kringen betaamt.

Luke en Sophie
Zoon Luke heeft zijn eigen problemen. Hij is helemaal verkikkerd op Arianne, een niet al te stabiel filmsterretje. Ze hebben een korte, maar felle relatie gehad, waarna zij het heeft uitgemaakt. Hij is hier volledig kapot van en glijdt langzaam een vervelende depressie in. En passant biedt hij ook nog twee asielzoekers een verblijf in zijn tuinhuisje aan. Dochter Sophie is al sinds haar jeugd een zorgenkindje. De stille stress en onderdrukte frustratie binnen het gezin heeft ze als het ware geabsorbeerd, waardoor zij degene was die psychische en fysieke klachten had. Anorexia, gecombineerd met zelfmutilatie, maakte van haar een bron van bezorgdheid voor de familie Langford.

Stabiele verhaallijn
In het rijke wereld die de Langfords bewonen, komen ze maar weinig aardse problemen tegen. De nare feiten waarmee ze nu geconfronteerd worden, dwingt ze tot een kijkje in hun eigen persoonlijkheid en ziel. De lezer wordt hierin meegenomen, zodat je inderdaad het psychologische van het genre snapt. Het is af en toe niet prettig om de verschillende perspectiefwisselingen te doorlopen. Het perspectief wisselt namelijk niet per hoofdstuk of alina, maar af en toe zelfs per zin. Zo ben je wel op de hoogte van alle gedachten en gevoelens binnen één scène, maar ben je ook vrij snel de draad kwijt. Toch is het heel knap geschreven. De lezer kan begrip opbrengen voor de domste, vervelendste, bruutste dingen die elk van de hoofdpersonages doet, gewoon omdat je bij de redenering 'aanwezig' bent. Ontmaskering is een heel leesbaar boek, dat een stabiele verhaallijn volgt, zonder enorme climaxen en finales.

Uitgever: Signature ISBN: 978 90 567 2211 1 Pagina's: 439