DVD: Zombies - Wicked Little Things

Lars (detulp050)
Films from Hell, zo heet het nieuwe horror- en thrillerlabel van Dutch Filmworks. Stuk voor stuk films die niet in de bioscoop te zien waren, maar nu worden uitgebracht op dvd. De films hebben één ding gemeen: spanning en angst staan centraal. In eerste instantie bestaat de serie uit zes nieuwe films. Elk voor een redelijk lage adviesprijs: slechts ¤ 9,99. Een aantal van deze films zullen op FOK! worden besproken. De eerste uit de reeks is Zombies, ook wel bekend als Wicked Little Things.

Het zit Karen niet mee in het leven. Als haar man overlijdt en ze financieel redelijk aan de grond zit, besluit ze met haar dochters Sarah en Emma te verhuizen. Ze heeft een oud huis geërfd, ergens hoog in de bergen van Pennsylvania. Het huis is redelijk vervallen en ligt in een donker bos, waar het volgens sommige buurtbewoners niet pluis is. Bijna honderd jaar geleden werd er steenkool gewonnen in diepe ondergrondse gangen. Niet alleen door volwassenen, maar ook door kinderen die lekker behendig het dynamiet in de nauwe gangen konden aanbrengen. Toen de eigenaar in 1903 besloot een nieuw deel van de berg te ontginnen werden er wederom kinderen de mijn ingestuurd. De eigenaar is echter ongeduldig en laat het dynamiet al tot ontploffing brengen als er nog een groep kinderen onder de grond zit. Ze komen allemaal om. De kleine koters laten het er niet bij zitten en komen na hun dood weer tot leven, kinderzombies dus! Ze hebben maar één doel en dat is wraak. Niet zo mooi voor Karin en haar kroost, want haar huis staat nagenoeg op de mijn waar het 'ongeluk' plaatsvond.

Een goede horrorfilm moet óf een bijzonder angstaanjagende sfeer hebben óf een hele hoop bloed en ledematen bevatten. Jammer genoeg hebben de makers van Wicked Little Things niet kunnen kiezen, want op beide vlakken stelt de film teleur. Dat ligt overigens totaal niet aan de locatie waar gefilmd is. Het afgelegen en vervallen huis lijkt het ideale decor voor een paar flink enge scènes, maar er wordt maar weinig mee gedaan. Sterker nog, waar het huis in het begin 'creepy' oogt, daar heeft Karen het huis in no-time veranderd in een knus landhuis. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de enge scènes allemaal plaatsvinden in het donkere bos. De jonge zombies stellen ook teleur; ze lijken op slecht geschminkte zwarte pietjes en -alhoewel ze hun slachtoffers opeten- gaan ze in beeld maar weinig bloederig te werk. Als ze dan ook nog eens bepaalde slachtoffers overslaan en een merkwaardig doel hebben, is het feest voor de kijker compleet. Dat is natuurlijk cynisch bedoeld, want alleen het decor -de film is opgenomen in Bulgarije- van Wicked Little Things is echt de moeite waard.

De release op dvd bestaan uit een enkele schijf zonder extra's. Het doosje is voorzien van een kartonnen slipcover met daarop afwijkende cover-art. De beeld- en geluidskwaliteit is vrij aardig, al zijn sommige scènes veel te donker gefilmd.

Wicked Little Things komt wat traag op gang, maar eindigt in sneltreinvaart. Veel kijkers zullen de film niet helemaal uitzitten, omdat er amper sprake is van opgebouwde spanning. Het verhaal is wel aardig bedacht, maar de uitvoering stelt teleur. Qua horror kent de film een paar pluspunten, maar stelt over de breedte genomen teleur. Geschikt om te huren, maar nét niet goed genoeg om aan te schaffen.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 12 november 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: n.v.t.