Film: Away From Her

Joris (Scylla)
Away From Her is het regiedebuut van de Canadese actrice Sarah Polley (onder andere te bewonderen in Go, Dawn of the Dead, en eXistenZ). Met deze film is de jonge Polley dus een nieuwe weg ingeslagen. Deze carriereswitch is niet onverdienstelijk getuige Away From Her, gebaseerd op het korte verhaal the Bear Came Over the Mountain van de Canadese schrijfster Alice Munro.

Vergankelijkheid
Away From Her is een film over vergankelijkheid. De vergankelijkheid van het leven, de vergankelijkheid van schoonheid en de vergankelijkheid van een huwelijk. Concreet gezien gaat Away From Her over de vergankelijkheid van het leven van Fiona (Julie Christie) en Grant (Gordon Pinsent). Het vijftig jaar getrouwde echtpaar woont afgelegen op de sneeuwvlaktes in Canada. Langzamerhand wordt duidelijk dat Fiona’s geheugen en haar grip op de werkelijkheid achteruit gaan, wat er uiteindelijk toe leidt dat Fiona wordt opgenomen in een verzorgingstehuis. Grant blijft teneergeslagen achter, en moet toekijken hoe zijn geliefde vrouw sneller en sneller achteruit gaat en de greep op de werkelijkheid verliest. Fiona vergeet hem langzaam maar zeker en begint meer aandacht te krijgen voor Aubrey, een andere bewoner van het bejaardetehuis. In Away From Her zien we Grant hulpeloos toekijken hoe zijn geliefde vrouw wegglijdt in vergetelheid.

Julie Christie en Gordon Pinsent als Fiona en Grant

Rake acteursfilm
Het verhaal wordt prachtig in beeld gebracht en gevoelig opgebouwd. Naarmate de film volgt komen we als kijker meer te weten over het huwelijk wat Grant en Fiona gehad hebben. Hoe ze al op jonge leeftijd trouwden, door diepe dalen zijn gegaan, en nu hopen rustig van hun oude dag te kunnen genieten. Vijftig jaar aan herinneringen hebben ze samen opgebouwd, en de pijn die Grant voelt wanneer hij er achter komt dat hij die herinneringen niet langer samen kan delen met zijn vrouw, wordt enorm treffend overgebracht op de kijker. Ook leven we mee met Grant die zijn jaloezie voor Aubrey, die wel meer toenadering tot Fiona lijkt te krijgen, nauwelijks kan verkroppen. Wat dat betreft is Away From Her een echte acteursfilm, en wat voor een. Niet alleen wordt de ingetogen, gepijnigde, sympathieke Grant op een overweldigende manier door Gordon Pinsent neergezet, maar daarnaast zien we Julie Christie schitteren door de manier waarop ze de afschuwelijke ziekte Alzheimer in beeld brengt. Hiernaast zien we nog een uitstekende bijrol van Kristin Thomson als zuster Kristy, die op een nuchtere manier Grant helpt met zijn ellende om te gaan. Ook Micheal Murphy die vanuit de rolstoel overtuigt als de forse, norse Aubrey.

Grant die de greep op zijn vrouw begint te verliezen en steun krijgt van zuster Kristy

Pijnlijk herkenbaar
Away From Her is een krachtige film geworden, alleen schommelt het nog een beetje met het script. De film gaat nogal twijfelachtig van start, en de eerste symptomen van Fiona’s Alzheimer worden nu ook niet bepaald subtiel naar voren gebracht. Het zijspoor van Grant en Aubrey’s vrouw Marian (Olympia Dukakis) had ook iets beter uitgewerkt mogen worden. Wanneer de film wat meer uitbouwt en we wat meer over Fiona en Grant te weten komen, weet Away From Her echt te overuigen. Waar de film in het bijzonder in slaagt is een herkenbaar portret te schetsen van de ouderdomszorg. Het verzorgingstehuis mag dan wel in Canada gesitueerd zijn, maar elke Nederlander die wel eens één van zijn bejaarde familieleden gaat opzoeken in een dergelijk verzorgingstehuis zal zich een pijnlijke herkenning gewaar worden.

Fiona, Aubrey, en Grant

Ontkenning, protest en acceptatie, zijn de fases die Fiona met haar ziekte meemaakt. Grant heeft echter iets meer moeite met het wegstoppen van Fiona. Uiteindelijk wordt het in het tranentrekkend mooie Away From Her duidelijk waar allemaal gaat. Liefde, en opofferingsvermogen voor die liefde. Herinneringen aan liefde die Grant in elk geval nog altijd kan koesteren. En ondertussen hebben wij een pracht van een film die op bijna alle fronten geslaagd is.

Label: A-Film Releasedatum: 10 januari 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: