Boek: Chris Mooney - Vermist

Chantal (rocha01)
Als tiener is Darby McCormick, samen met twee vriendinnen, getuige van een gruwelijke moord in het bos. Ze slaan op de vlucht, maar laten hierbij een spoor achter. Tijdens deze vlucht verdwijnt daarnaast ook één van haar vriendinnen. Het achtergelaten spoor maakt dat de moordenaar in staat is zich op wraak te bezinnen. Jaren later komt dit haar duur te staan. Dit is kort beschreven de inhoud van Vermist, het nieuwe boek van auteur Chris Mooney. Een spannend boek zoals we er vele langs zien komen, of toch eentje die uitstijgt boven de doorsnee-thriller?

Heden en verleden
Vijfentwintig jaar na de gruwelijke moord die Darby McCormick aanschouwde is zij als rechercheur in Boston betrokken bij het oplossen van veel van dit soort zaken. Haar eigen verleden is ze nooit helemaal vergeten, maar toch belemmert het haar niet dagelijks bezig te zijn met allerhande moordzaken. Zo ook nu: midden in de nacht wordt een jonge vrouw ontvoerd en op zoek naar aanwijzingen ontdekt Darby een andere jonge vrouw. Verborgen in een kelder zit Rachel Swanson. Geheel ondervoed en ernstig verward. Bij een poging de vrouw uit de kelder te krijgen, bijt zij een agent. Uiteindelijk lukt het Darby om Rachel mee te krijgen naar de ambulance, zodat zij opgenomen kan worden in het ziekenhuis om aan te sterken. Op zoek naar het verhaal achter Rachel ontdekt Darby dat er een moordenaar aan het werk is die de FBI al meer dan twintig jaar bezig houdt. Misleiding is waar het hier om draait en de FBI wordt er moedeloos van.

Haar verleden begint nu ook weer in alle hevigheid terug te komen. Als betrokken rechercheur in de zaak rondom Rachel komt ze erachter dat er wel erg veel overeenkomsten zijn in de manier waarop de moordenaar uit haar verleden te werk gaat en hoe de moordenaar in de Swanson-zaak handelt. Dit zorgt ervoor dat Darby er alles aan doet om zijn identiteit te achterhalen. Haar ontdekkingen tijdens deze zoektocht zijn verschrikkelijk.

Vlot geschreven spanning
Mooney heeft een lekkere schrijfstijl. De korte hoofdstukken maken dat er vaart in het verhaal blijft zitten. Hij slaagt er erg goed in zowel Darby als de moordenaar een gezicht te geven. Over beiden krijgen we als lezer veel te weten. Menselijke aspecten maken dat je betrokken raakt bij de personages. Zo is er de doodzieke moeder van Darby. Darby probeert naast haar werk ook nog voor haar te zorgen. Het geeft een waarheidsgetrouw beeld: dit komt in het 'echte' leven ook voor. Zelfs het inzicht dat je krijgt in het verleden van de moordenaar maakt dat je je enigszins met hem verbonden voelt. Een opmerkelijke wending, maar eentje die het verhaal en de beleving alleen maar ten goede komt. Door diverse wendingen in het verhaal te stoppen word je als lezer goed vastgehouden om uiteindelijk bij een heel verrassend eind uit te komen. Het boek is van begin tot eind spannend.

Auteur Chris Mooney

Chris Mooney (1977) werd in Arizona geboren om vervolgens op te groeien in New Orleans. Hij heeft Engelse taal gestudeerd aan Yale. Naast het schrijven van boeken is hij ook journalist voor onder andere 'Seed' en 'The American Prospect'. Verder geeft hij regelmatig lezingen. Eerder verscheen al de bestseller Denk aan Sarah. Op dit moment werkt hij aan het tweede boek in de Darby McCormick reeks. De eerste McCormickthriller maakt in ieder geval nieuwsgierig genoeg om uit te kijken naar de opvolger.

Uitgever: The House of Books ISBN: 9789044319668 Pagina's: 320