DVD: Kreatief met Kurk (deel 2)

Erik (getikte_rik)
'Kreatief met kurk', ken je het nog? De VPRO-serie kwam in 1994 's avonds laat op de buis, en was een parodie op de truttige maar o zo "gezellige" programma's van de Tros, Teleac en RTL4. Sinds enkele weken ligt nu de dubbel-dvd 'Kreatief met kurk - deel 2' in de winkels. Dertien delen, en even zoveel lessen. Met als basismateriaal uiteraard: kurk!

'Kreatief met kurk' is geschreven en gespeeld door Arjan Ederveen en Tosca Niterink. Ederveen is onder meer bekend van zijn veelgeroemde serie '30 minuten' en ook van talloze rollen in jeugdfilms (o.a. Pietje Bell) en tv-reclames. Het bekendst werd hij samen met Niterink natuurlijk in hun rol als Theo & Thea, die midden jaren '80 meer volwassenen dan kinderen aan de buis kluisterden met hun melige doch educatieve poep- en pieshumor.

Meligheid
Met evenveel lol en meligheid is 'Kreatief met kurk' gemaakt. Elke aflevering begint met een lullige begintune, daarna wordt het thema van de aflevering bekend gemaakt door het duo Ellen en Peter (respectievelijk karikaturen van types als Mireille Bekooij en Hans van Willigenburg).
Die thema's, met als basis het veelzijdige materiaal kurk, liegen er niet om. In de eerste aflevering is het thema nog muziek, waar kurkgoeroe Peter uitlegt hoe je van kurk een Peruviaanse panfluit kan maken. Bij stap 1 klooit hij nog wat onhandig met wat kurken, bij stap 2 laat hij de volgende fase zien: een prachtige panfluit van kurk, versierd met koffiebonen, die al helemaal af is. Mocht het voor de kijker wat te snel gegaan zijn; het is uiteraard na te lezen in het te bestellen cursusboek!

Kabouter Prikkeprak
Enkele andere thema's zijn 'Voedsel', 'Oorlog' 'Dramatiek', 'Gezondheid' en 'Communicatie', waar behoorlijk vrijelijk mee omgegaan wordt. Het is dan soms ook lastig om een sketch terug te vinden, omdat alleen per aflevering (elk ongeveer 20 minuten) doorgespoeld kan worden. Dat mag de pret niet drukken, want iedereen die destijds de serie heeft gezien herinnert zich nog wel de legendarische "kabouter Prikkeprak" (die met zijn puntmutsje in de anus van een patiënt kruipt), de "Spaanse les", en de parodie op Thunderbirds, waar een kamer versierd wordt met slingers, die uiteraard verstrikt komen te zitten in de lijnen waarmee de "poppen" bediend worden.

De mafste filmpjes van 'Kreatief met Kurk' zwerven uiteraard al rond op Youtube, maar op deze dvd (formaat 4:3, Dolby Stereo 2.0) is meer dan vier uur tijdloos materiaal te vinden. Cooler dan Koefnoen, en minder pretentieus als Jiskefet. De melige humor voor de fijnproevers verdient dan ook vijf sterren.

Label: A-Film/VPRO Releasedatum: 23 oktober 2007
Kijkwijzer:
Waardering film: