Film: Resident Evil: Extinction

Stijn (Risce)
Inleiding.
Wat allemaal begon op de Sony Playstation is naast een platform-overschrijdende game-serie, nu toe aan zijn derde film: Resident Evil III: Extinction. Het verhaal gaat verder waar het tweede deel opgehouden is en we zien twee naar elkaar toewerkende verhaallijnen, allebei aangevoerd door chicks met ballen: Claire Redfield, die op weg is naar een veilige plek met haar konvooi met mensen die het Tyrant-Virus tot nu toe ontlopen zijn en (Project) Alice, die in haar eentje op zoek is naar overlevenden. De trailer staat al een tijdje online (let op: Er zitten wat mij betreft wel wat spoilers in).

Het verhaal.
Het verhaal van Resident Evil is een beetje complex geworden doordat elke toevoeging, of het nu in een stripboek, in een game of in een film was, consistent moest blijven met het algemene plot. In het kort komt het op het volgende neer: Ergens in de jaren ’90 gaat er iets gruwelijks mis. Een virus ontsnapt uit een laboratorium dat van levende mensen ondoden, zombies dus, maakt. Besmetting ontstaat door de geinfecteerden, die als enige drijfveer in hun leven hun honger naar menselijk vlees kennen. Wie gebeten wordt, is lid van de club. En afgezien van de pijn die een flinke knauw in je nek ongetwijfeld veroorzaakt, willen Claire en haar clubje graag iets meer uit het leven halen. Het blijft verder onduidelijk of ze overtuigd vegetariërs zijn.

Jammer genoeg eindelijk afgelopen.
Resident Evil III gaat allang niet meer over een huis met zombies, zoals in eerdere delen. De film speelt zich nu af in de woestijnen van Colorado en Nevada en in de laboratoria van de Umbrella Corporation, degenen die verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van het virus. Ergens aan het eind van een serie die je gevolgd hebt, heb je vaak zo’n tweeslachtig gevoel: aan de ene kant ben je heel blij dat er eindelijk zaken duidelijk worden in het verhaal en dat het (hopelijk) tot een bevredigend eind is gekomen. Aan de andere kant is het toch jammer dat er verder nooit meer iets na zal komen en dat het nu echt afgelopen is. Daar hoef je dus niet bang voor te zijn als je naar deze film kijkt. Resident Evil III is duidelijk niet het einde van een trilogie. Er wordt in dit deel ook niet zo gek veel meer duidelijk, dan de cracks wel bekend zal zijn geweest, alhoewel de rol van Dr. Isaacs (Iain Glen) wel een stuk verder uitgediept wordt.

Alice+Alice+Alice.
Deze film kun je om een aantal redenen kijken. Ten eerste komen er twee hete chicks in voor en wordt aan het begin van het verhaal al direct duidelijk dat Alice (Milla Jovovich) gekloond is. In feite heb je dus een schier oneindige hoeveelheid chica’s. En we weten allemaal dat een kloon niet met kleren aan ‘geboren’ wordt. Daarnaast zitten er weer heerlijke schrikmomenten in en een goede portie gruwelijkheden. En het verhaal verzuimt ook niet het verhaal van Resident Evil, het T-Virus en Alice weer een stukje verder te brengen. Maar ergens bekroop me toch het gevoel dat de film een beetje eentonig is.

Herhaling.
Eigenlijk volgt het verhaal van deze film steeds dezelfde stappen. Eerst wordt er besloten om ergens naartoe te gaan waar je beter niet naar toe kan gaan. Vervolgens zie je een mooie dame met een mes of pistool, eventueel een zaklamp, door aan gangetje sluipen, terwijl de muziek langzaam opbouwt. Een daverend schrikmoment volgt en de strijd kan beginnen. Minuten later zijn alle zombies in de pan gehakt, zijn er ook wat good guys dood en gaat de reis verder. Regisseur Russel Mulcahy heeft in zijn carričre voornamelijk horror en muziek-dvd's uit de jaren ‘80 gedaan en dit schemert door in de stijl van zijn regie. Horror is een mooi genre, maar het heeft zijn beperkingen.

Knallen maar!
Dit komt de belevenis niet ten goede. Op zich is er wel sprake van enige aardige verschuivingen in het plot, maar nergens lijkt het verhaal werkelijk de personages te dwingen tot werkelijk ingrijpen in de gebeurtenissen, die hen voorgeschoteld worden (en dat is raar als je met een shotgun staat te schieten op een legioen grafkruipers). Het verhaal biedt een aantal ingangen voor karakterontwikkeling, maar Resident Evil blijft toch echt een verhaal van good guys en bad guys. Dit alles is wel gegoten in een smeuďg jasje van de allernieuwste visual- en special effects met een denderende soundtrack. Had ik al gezegd dat er lekkere wijven in zitten?

Conclusie.
Dit is dus de film waar die kleine schare fanatieke fans op zat te wachten en ik denk niet dat ze echt ontzettend teleurgesteld zullen zijn. De Umbrella Corpation smeedt zijn snode plannen, terwijl Alice en Claire zich een baan hakken door de naamloze zombies. En in die zin is dit gewoon een goede film, waarbij op de meest fantastische manieren mensen afgeslacht worden. Maar als je nog nooit iets met deze serie te maken hebt gehad, zul je ergens wel moeite hebben om het plot op waarde te schatten. De film ziet er mooi uit (solide camerawerk en fantastische make-up en computereffecten) en is op een oppervlakkig niveau zeker spannend te noemen. Het resultaat is een film die je niet echt zal vervelen, maar waarvan je niet wakker hoeft te liggen als je hem niet gezien hebt.

Label: Resident Evil Productions (?) Releasedatum: 15 November 2007
Kijkwijzer: Waardering: