CD: Eisley - Combinations

Phedre77
Eisley is een familieprojectje. De band begon in 1997, met de oudste zusjes DuPree, Chantelle en Sherri. Zusje Stacy mocht later ook meedoen (ze was acht jaar destijds en moest haar zussen overtuigen met een zelfgeschreven liedje). Broer Weston (tien jaar in 1997) mocht zijn zussen assisteren op de drums. De laatste toevoeging aan de band is Garron DuPree geweest, een neef. Hij verving in 2005 Jonathan Wilson als bassist. Geheel in traditie was Garron toen vijftien. De bandleden zijn nu nog steeds piepjong, maar ze zijn wel in staat geweest al twee albums af te leveren. Room Noises in 2005 en nu dus Combinations.

Zusjes
Was Room Noises nog een verzameling oudere en nieuwe nummers, Combinations is volledig met nieuw materiaal gevuld. De twaalf nummers laten allemaal dezelfde meerstemmige, elfachtige zang horen, voortgebracht door de drie zusjes. Ook al zijn hun stemmen helder, hoog en zoet, de muziek gaat toch redelijk vaak de rockkant op. Wanneer op 'Many Funerals' de gitaren en drums losbarsten, houden de meisjes het vocaal prima bij. 'Invasion' is gekozen als single, maar is door een vaak repeterend refrein wat vlak en saai. De zanglijn is wel weer geweldig mooi, maar dat is bij praktisch alle nummers het geval. 'Go Away' is een trieste ballad vol liefdesverdriet. De band gaat een beetje de countrykant op met 'Ten Cent Blues', alweer een erg mooi, sfeervol nummer, met een geweldig refrein. Meteen daarna leveren ze met 'A Sight to Behold' weer een veel duisterder rocknummer af. Deze afwisseling in geluiden, klanken en sferen is bijzonder, zeker met die vaste constante van de zangstemmen van de zussen DuPree. Ze zijn in staat om erg herkenbaar te zijn, maar toch telkens anders te klinken.

Bestaansrecht
'Combinations' doet echt recht aan hun elfachtige zang, door ook de melodielijn in die richting te kiezen. Toch wordt het geen truttig nummer. Na tien nummers volgen nog twee bonusnummers, 'Golly Sandra' en 'Marvellous Things', die allebei weer gewoon goed zijn, maar niet heel bijzonder. Eisley heeft als grote inspiratie de band Radiohead, heeft getourd met Coldplay en doet regelmatig achtergrondzang bij andere artiesten. Ze zijn enorm actief in het optreden en hun schare fans moet het ook vooral van de livemuziek hebben. Videoclips maken ze niet vaak. Er zwerven flink wat EP's rond, gedeeltelijk zelfstandig uitgegeven en gedeeltelijk onder contract. De bandleden variëren in leeftijd inmiddels van 17 tot 26, maar hebben bestaansrecht afgedwongen met hun prestaties. Deze cd is een nieuw bewijs van hun kunnen.

Label: Reprise Records Releasedatum: 31 september 2007