CD: The Royal We - s.t.

Phedre77
Onder fantastische artiestennamen wordt deze band uit Glasgow gevuld met Skipper G-Nut (zang), Roxy General Coxy (gitaar en zang), Joanie Come Lately (viool), Tricky Doyelee ((bas-)gitaar en zang), the Colonel Francis (drums) en Grrrronald (basgitaar). The Royal We bestaat sinds begin 2006, maar gaat haar tweejarige jubileum niet halen. Dit titelloze debuut is namelijk meteen hun laatste album. Jammer, want tijdens hun bestaan zijn ze erg actief bezig geweest met zowel muziek schrijven als optreden. Het ontbrak ze ook niet aan succes, vooral plaatselijk zijn ze nogal 'hot' geweest.

Jamsessie
Dit korte bestaan past in feite wel aardig bij hun merkwaardige start. Uit een jamsessie van twintig muzikanten zijn deze zes overgebleven. Zo zijn er nog wat sterke verhalen over de band, maar nu ze alweer geschiedenis zijn, is de nieuwswaarde van die verhalen natuurlijk nihil. De muziek dan maar: de cd bevat acht nummers, waarvan de cover van Chris Isaaks 'Wicked Game' er één is. Er staan zeven eigen nummers, waarvan het eerste, 'Back and Forth Forever' een schattig kinderbedtijddeuntje van anderhalf minuut is. O.k., zes volledige nummers, maar die zijn dan ook best leuk. 'All the Rage' is een soort lieflijk popliedje, dat ineens een punknummer wil worden. Het bevat een niet te stoppen zanglijn. 'That Ain't My Sweet Love' gaat in diezelfde lijn door, maar is gevarieerder en dus leuker.

Fun
De meeste nummers zijn gewoon lekker tijdloze fun. Het is niet makkelijk de muziek in een decennium te plaatsen, maar de hokjesgeest is al jaren niet meer populair, dus dat proberen we dan ook maar niet. 'French Legality' doet nog een schepje bovenop die fun door wat extreem krijswerk toe te voegen. Als uitsmijter is er die maffe cover van 'Wicked Game'. Direct te herkennen aan het beroemde deuntje, maar overgoten met een sausje van koninklijke meervoud. The Royal We was een kort leven beschoren, maar liet toch een heel aardig plaatje achter.

Label: Geographic Releasedatum: 5 november 2007