Film: Rendition

Joris (Scylla)
Het is alom bekend dat de Verenigde Staten het sinds 9/11 niet meer zo nauw nemen met de behandeling van verdachte terroristen. Guantanamo Bay waar verdachten zonder enige vorm van proces voor onbepaalde tijd worden vastgehouden is daar een feitelijk voorbeeld van. Vorig jaar nog kwam de CIA in het nieuws wegens geheime vluchten die verdachten naar gevangenkampen in het buitenland zouden vliegen. Rendition vertelt het verhaal van zo’n verdachte, wiens arrestatie verregaande gevolgen heeft.

Extraordinary Rendition
Anwar El-Ibrahimi is een Egyptenaar die al twintig jaar in de Verenigde Staten woont. Hij verdient als chemisch ingenieur zo’n twee ton per jaar, heeft een mooie Amerikaanse vrouw en een schattig zoontje. Wanneer er bij een bomaanslag in Noord-Afrika per ongeluk een Amerikaanse CIA-agent om het leven komt heeft de CIA een verdachte nodig. Anwar, terugkerend van een congres in Zuid-Afrika wordt op het vliegveld prompt gearresteerd. Nog voordat hij zijn zwangere vrouw en zoontje, die op pappa staan te wachten, in de armen kan vliegen. De CIA brengt hem terug naar Egypte, waar hij onder toezicht van CIA-agent Douglas Freeman gemarteld kan worden, net zolang totdat de CIA krijgt wat ze willen: een bekentenis. Freeman is een onervaren analist bij de CIA die onverwachts in deze positie terecht gekomen is en niet helemaal weet hoe hij met deze gebeurtenissen moet omgaan. Met dit verhaal verweven zien we de relatie tussen de arme wees Khalid en de rijke Fatima opbloeien. Fatima is weer de dochter van de CIA-folteraar ter plaatse, Abasi Fawal, het oorspronkelijke doelwit van de zelfmoordaanslag. Ook zien we de vrouw van Anwar die in Washington wanhopig worstelt om meer te weten te komen over het lot van haar verdwenen man.

Wirwar van verhaallijnen niet in balans
Meerdere verhaallijnen zitten in Rendition door elkaar geweven en dan is het niet altijd makkelijk om die met elkaar in evenwicht te houden. Dat wordt bij Rendition pijnlijk duidelijk, waar de balans gedurende de hele film nogal verschuift. Hierdoor wordt de film nogal rommelig. In het begin wordt er bijvoorbeeld niet al te veel aandacht besteed aan de achtergebleven vrouw van Anwar, Isabella (Reese Witherspoon) maar meer aan de relatie tussen Khalid en Fatima (Moa Khaos en Zineb Oukach) terwijl dat aan het eind is omgekeerd. Ook blijft de functie van Douglas Freeman (Jake Gyllenhaal) lange tijd nogal vaagjes. De meerdere verhaallijnen en de sfeer doen een beetje denken aan de film Babel. Maar ook de thema’s van beide films komen overeen met elkaar. Globalisatie, terrorisme, en de manier waarop wij in onze westerse samenleving met terrorisme om gaan. Rendition gaat over vooroordelen, en over overdreven paranoia. Maar Rendition gaat vooral over hoe ver de Amerikaanse overheid gaat in haar strijd tegen het terrorisme. Het dilemma of het gerechtvaardigd is om een persoon te martelen waneer je daarmee honderden levens kan redden, ook al is de verdachte in kwestie misschien onschuldig, komt diverse malen naar voren. Dit ligt er misschien een beetje dik op, maar het knappe is dat Rendition, hoewel het er wel een duidelijk oordeel over velt, beide kanten van de medaille laat zien. Regisseur Gavin Hood (het Oscarwinnende Tsotsi) slaagt in elk geval in die opzet.

Routineuze sterrencast
Een ware sterrencast brengt het verhaal naar het witte doek. Zo hebben we daar Jake Gyllenhaal (Donnie Darko, Brokeback Mountain) die goed een onzekere, onervaren Douglas Freeman neerzet. We zien Meryl Streep die haar Devil Wears Prada-rol letterlijk overdoet, alleen is ze nu niet de baas van een vrouwentijdschrift maar van de anti-terreurafdeling van de CIA. Reese Witherspoon huppelt op en neer in Washington als Isabella, die hiermee niet helemaal het niveau van haar collega's weet te evenaren. Opvallend in Rendition is dat de onbekende Marokkaanse acteurs zich meer dan prima staande houden naast deze Amerikaanse acteerkanonnen, waarbij de laatste toch meer routineus bezig zijn dan dat ze zich echt lijken in te spannen.

Rendition is aan de ene kant een fascinerende film geworden die gaat over de vraag wat goed is en wat geoorloofd is in deze moderne, veranderde wereld. Het geheel had echter iets subtieler naar het beeld vertaald mogen worden, en de acteurs hadden zich misschien iets meer kunnen inspannen. De kijker voelt op deze manier gewoon niet genoeg mee met de personages, maar dat kan ook liggen aan de mengelmoes van verhaallijnen die op een vreemde manier door elkaar lopen. En het chronologische truukje aan het eind kan niet verhullen dat we hier gewoon met een standaard thriller van doen hebben.

Label: RCV Releasedatum: 10 januari 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: