Boek: Tinseltown - Judith Visser

Chantal (rocha01)
Tinseltown is het tweede boek van de Rotterdamse schrijfster Judith Visser. Het boek is de opvolger van de eerste roman Tegengif. Het verhaal gaat verder waar het in haar voorganger is geëindigd. Wat overigens niet betekent dat je het eerste boek gelezen moet hebben om het tweede te kunnen duiden. Ze zijn zeer goed los van elkaar te lezen. Ging Tegengif vooral om het leven dat hoofdpersoon Kim leidde als prostitué, Tinseltown gaat over haar leven ná de prostitutie. Hoe pak je dat weer op en hoe geef je het verleden een plaats in je huidige leven. En vooral ook, laten de mensen uit je verleden het toe dat je een nieuw leven opbouwt.

Bedreiging
Kim is na het schrijven van haar boek 'Tegengif' een succesvol schrijfster geworden. Haar boek is goed ontvangen door pers en publiek. Echter, de openheid waarmee ze het boek heeft geschreven maakt ook bepaalde mensen boos. Gevolg hiervan is dat Kim bedreigingen ontvangt van ene 'W'. Via brieven wordt haar in niet te verstane bewoordingen duidelijk gemaakt dat Kim zal moeten sterven. Wie deze 'W' is, is een raadsel. Zou het iemand zijn uit het verleden, uit de wereld van de prostitutie? Kim heeft in haar boek deze wereld behoorlijk duidelijk omgeschreven en ook mensen met naam en toenaam genoemd. Ze twijfelt nu of ze dit wel had moeten doen. Ook de politie heeft geen idee, en lijkt het ook eigenlijk niet echt serieus te nemen omdat er geen echte actie op de bedreigingen volgt. Dit tot wanhoop van Kim.

Ook de vriend waarmee Kim een verhouding heeft, de getrouwde Manuel, heeft geen idee wie de bedreiger is. Hij maakt zich zorgen om Kim, maar kan haar niet geruststellen. Uiteindelijk besluit Kim naar haar vriendin Patricia in Hollywood te gaan om daar één en ander op een rijtje te zetten en tot zichzelf te komen. Ze hoopt ook dat de bedreigingen zullen ophouden als zij even breekt met haar huidige leven.

Grensoverschrijdend
De hoop dat de bedreigingen zouden stoppen na haar aankomst in Hollywood blijkt een utopie. Al snel wordt Kim ook hier bestookt met berichten. Dit keer bedient 'W' zich van voicemails. Bovenop het drama van deze bedreigingen blijkt ook haar vriendin, die haar zou ophalen en bij wie ze zou logeren, spoorloos te zijn verdwenen. Wat dan begint, is een zoektocht in het oppervlakkige Hollywood waar beroemdheden gewoon in het 'wild' rondlopen. Via diverse personen komt Kim in contact met Jack, een gitarist in de band van een beroemde zanger. Hij kent Patricia, Kims vriendin. De twee beleven een leuke tijd; Jack laat haar Hollywood zien en doet haar even alle ellende vergeten. Maar dat schijn bedriegt, blijkt wel uit het einde van het verhaal. Want de ontknoping die zich dan ontvouwt is er eentje om je vingers bij af te likken. De ontknoping is het lezen van dit boek zeker waard.

Spanning ten top
Judith Visser (1978) slaagt er met deze tweede roman in om wederom een topper af te leveren. Het boek weet je zo te boeien dat wegleggen nauwelijks lukt. De manier van schrijven is prettig om te lezen. De afwisseling die Visser in haar boek weet te creëren is heel aangenaam. Spanning, emotie, gevoel, het zit er allemaal in. Dat het boek niet alleen als roman aangemerkt mag worden, kan niet onvermeld blijven. Het zou ook niet misstaan in het genre van de thrillers, en soms kun je het zelfs non-fictie noemen. Een knappe combinatie die zorgt voor een bestseller.

Judith Visser

Uitgever: Uitgeverij Passage ISBN: 9054521759 Pagina's: 208