DVD: Olivier etc.

Joost (Tweek)
Soms wordt inspiratie je gewoon in de schoot geworpen. Zo ook bij Sander Burger(de regisseur en scenarioschrijver), op een avond zat hij in de kroeg en ontmoette daar een jongen die hem vertelde dat hij hoogstens dertig zou worden. Hij had namelijk een afwijking aan zijn hart. Op de vraag of hij dan geen harttransplantatie kon krijgen antwoordde hij nee. Sterker nog, toen hij voor het eerst hoorde dat hij daar niet voor in aanmerking kwam reageerde hij opgelucht. Want de toekomst daar moest hij niet aan denken en daarmee was het idee voor Olivier etc. geboren.

Wat zou jij doen?
Olivier (Dragan Bakema) noemt zichzelf een statistisch wonder, hij is al 27, terwijl hem van jongs af aan verteld is dat hij niet ouder zal worden dan 25. Hij heeft maar één hartkamer. Olivier leeft zijn leven dan ook alsof elke dag zijn laatste is. Studeren is niet belangrijk, want wat heb je aan een studie als je hem toch nooit gaat gebruiken? Olivier gaat iedere avond uit, danst tot diep in de nacht en probeert iedere avond een andere vrouw in bed te krijgen. Hij gaat door het leven als een egoïstische klootzak, die met niemand rekening houdt. Tot zijn leven over hoop wordt gegooid door innovaties in de medische wereld. Door een operatie kan de afwijking opgelost worden. Ineens heeft Olivier een toekomst en daar is hij niet op voorbereidt. Hij probeert houvast te vinden bij Carola (Maria Kraakman), een meisje wat hij bij het uitgaan heeft ontmoet en een diepe indruk op hem heeft achter gelaten. Een langdurige relatie heeft hij echter nog nooit gehad. Daarnaast blijft hij worstelen met hoe hij zijn toekomst nu moet invullen.

Wat als het leven enger is dan de dood
Een toekomst en verantwoordelijkheden, voor veel mensen is het vanzelfsprekend. Maar als je er nog nooit rekening mee hebt moeten houden wordt het een stuk gecompliceerder als je er ineens wel over moet gaan nadenken. Het zorgt voor een interessant uitgangspunt, wat met een goed gevoel voor tempo wordt verteld. Dragan Bakema (Zwarte Zwanen) speelt de rol van Olivier erg overtuigend. Gedurende de hele film is er maar weinig sympathie voor hem op te brengen, al is zijn gedrag vaak wel begrijpelijk. Het ene moment is hij overdreven aanwezig en het middelpunt van de aandacht en dan weer is hij in zichzelf gekeerd en probeert hij zich op de achtergrond te plaatsen. Maria Kraakman (Guernsey) zorgt voor een goed contrast met haar ingetogen spel. Dragan en Maria hebben in het echte leven ook een relatie, wat het spelen van een stelletje een stuk natuurlijker maakt. Het contrast tussen Olivier en de rest wordt verder ondersteund door het grauw en kil in beeld gebrachte Rotterdam, wat een mooie metafoor is voor het uitzichtloze bestaan van Olivier. De muziek zorgt hierbij voor de juiste ondersteuning. De titel vat de film goed samen, Olivier etc. Alles draait om Olivier en de rest is bijzaak. Er is dan ook geen enkele scène waar Olivier niet in zit.

Extra’s
Op de DVD staat een interview met Maria Kraakman en Dragan Bakema, het interview duurt net iets meer dan drie minuten en is daarmee eigenlijk overbodig. Daarnaast is er ook een interview met Sander Burger en de jongen die de inspiratie was voor het verhaal. Dit interview heeft meer waarde omdat het wat weg geeft van de tot stand koming van de film, maar met maar 13 minuten aan de korte kant. Het interview wordt om onbegrijpelijke reden op een televisie in een stilstaand beeld afgespeeld. De meerwaarde van de extra’s zit hem in het audiocommentaar van Sander Burger en Dragan Bakema. Zij geven veel informatie over het maken van de film, de beweegredenen achter scènes en leuke anekdotes.

Sander Burger levert een uitstekende prestatie neer. Zeker als je weet dat het zijn eerste film is en dat ze maar weinig geld tot hun beschikking hadden. Dragan Bakema speelt vol overtuiging en weet de film te dragen. Maria Kraakman zorgt hierbij voor de juiste balans. De extra’s zijn niet echt de moeite waard, al biedt het audiocommentaar interessante inzichten en is daarmee zeker de moeite waard.

Label: Filmfreak Releasedatum: 25 september 2007
Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: