DVD: The Reaping

Lars (detulp050)
Je hebt mensen die geloven in alles wat er in de bijbel staat en je hebt mensen die er helemaal niets van geloven. In The Reaping ontmoeten die twee elkaar, als een ongelovige wetenschapper een dorpje uit komt leggen dat er écht geen tien plagen over hun worden uitgestort. De film is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

Katherine (Hillary Swank) is haar geloof al lang geleden verloren. Nadat enkele Soedanezen haar man en dochtertje ritueel vermoord hebben besluit ze zich juist toe te leggen op het ontkrachten van religieuze wonderen in de wereld. Zo zien we dat ze voor alle 'so called' wonderen een wetenschappelijke verklaring kan geven. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de kleine gemeenschap in het dorpje Haven haar hulp inroept als het erop lijkt dat de eerste van de tien bijbelse plagen hun dorp teistert: de rivier is plotseling bloedrood gekleurd. De dorpelingen geven de jonge dochter van een excentriek gezin, dat in de moerassen bij de rivier woont, de schuld. Katherine trekt erop uit met haar collega om het mysterie te ontrafelen. Dat is nog niet zo eenvoudig, want niet alleen kleurt de rivier rood, ook het vee valt dood neer en de kikkers vallen massaal dood uit de boom. Ondertussen krijgt Katherine geen grip op de vermeende jonge dader (een geweldige rol van AnnaSophia Robb) en wordt ze geplaagd door het trauma dat ze heeft opgelopen in Soedan.

The Reaping is een vrij originele film. De gefilmde lokaties zijn prachtig kleurrijk en de plagen worden op een mooie manier in beeld gebracht. De cast stelt zeker niet teleur; Hillary Swank speelt vrij aardig, maar vooral de jonge AnnaSophia Robb weet te imponeren. Toch ontbreken er een paar fundamentele zaken in The Reaping. Allereerst is het toch verwonderlijk dat de film zichzelf neerzet als een thriller of horror, maar dat er nergens schrikeffecten worden toegepast. Als kijker komt alles gewoon rustig op je af en lijkt het verhaal maar gewoon een beetje voort te kabbelen. Je zou toch op zijn minst nieuwsgierig moeten worden naar een verklaring voor alle gebeurtenissen, maar je wordt het niet. Sterker nog, de plagen worden -zeker in het begin- zo tam voorgesteld dat ze helemaal niet zo kwaadaardig lijken. Tot slot is het einde een aanfluiting; er wordt voor alles een verklaring gegeven, maar echt geloofwaardig is het allemaal niet. De film lijkt in eerste instantie zich juist te distantiëren van het geloof in wonderen, maar dan kom je aan het eind bedrogen uit.

Blijkbaar hebben de makers van The Reaping zelf al doorgehad dat hun product het vooral moet hebben van de mooie plaatjes en niet zozeer van het sterke verhaal. Daarom wordt er van alles aan gedaan om juist de visuele aantrekkelijkheid van de film te benadrukken. Ook is er ruimte voor meer informatie omtrent de bijbelse plagen. In de film probeert Hillary Swank als wetenschapper alle wonderen te weerleggen met een wetenschappelijke verklaring; in de extra's komen echte geleerden aan het woord die hetzelfde doen. Zo krijg je uitleg over de bijbelse plagen die het oude Egypte (n)ooit zouden hebben geteisterd. De andere extra's -die slechts een paar minuten duren- gaan vooral in op de karakters, lokaties en schaarse effecten in de film. De extra's zijn wel aardig om te zien, maar ze voegen maar weinig toe aan het geheel.

The Reaping is een bijzondere film. Er is duidelijk geprobeerd om iets nieuws te laten zien, maar daarvoor kent de film te weinig memorabele momenten. Er is maar weinig engs te beleven en het verhaal kent maar weinig diepgang. De release op dvd is vrij uitgebreid, al voegen de extra's maar weinig toe aan de film.

Label: Warner Bros. Releasedatum: 25 oktober 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: