DVD: Black Christmas

Lars (detulp050)
Sinterklaas is nog niet eens in het land, maar de eerste kerstfilms weten hun weg alweer naar de winkels te vinden. Eén van de eerste is zeker niet zo’n gezellige kerstfilm als alle anderen. Black Christmas, van Paradiso Home entertainment, brengt ons namelijk een gezellig versierd studentenhuis, Jingle Bells en een flinke portie horror.

Links de saaie dvdhoes, rechts de veel beter passende filmposter

Het is 1e kerstdag als de bewaking van de plaatselijke H.W. Mesdagkliniek iedereen voorziet van een (matig) lekker kerstmaal. In één van de cellen zit Billy. Als kind werd hij door zijn moeder altijd opgesloten op zolder en later vermoordde hij zijn beide ouders tijdens kerst. Billy heeft maar één wens en dat is gezellig thuis zijn met kerst. Met een listige truc weet hij te ontsnappen en baant hij zich een weg naar de plek waar hij zich thuis voelt: het gezellige studentenhuis van Delta Alpha Kappa. Daar zitten een paar knappe studentes (o.a. Michelle Trachtenberg, Katie Cassidy en Kristen Cloke) gezellig rond de kerstboom, tot hun ‘conciërge’ verklapt dat Billy vroeger in hun huis woonde. Dan blijken er stuk voor stuk meisjes te verdwijnen. Billy heeft eindelijk weer eens een gezellig ouderwetse kerst; of zullen de studentes hem weten te stoppen?

Een aantal van de niet onaantrekkelijke castleden

Black Christmas is een verfilming van de gelijknamige horrofilm uit 1974. Alhoewel die film al vrij oud is, doet deze film totaal niet ouderwets aan. Dat komt vooral doordat deze verfilming niet echt trouw is gebleven aan het origineel. Waar de eerste Black Christmas veel subtieler was, daar is deze nieuwe versie een onvervalsde Amerikaanse tienerslasher. Opvallend is dat de film in bepaalde details zo uit lijkt te lopen op een nieuwe versie van Home Alone, maar de sfeer slaat al snel om als Billy zichzelf uitnodigt. Qua horror moet de liefhebber soms wel even geduld hebben; de scènes zijn dan wel erg goor, maar ook erg spaarzaam. De combinatie van horror en kerst geven nieuwe mogelijkheden als het gaat om bijzonder verlichtingseffecten en er worden zeker creatieve manieren gevonden om iemand dood te krijgen. De film is daarnaast erg sterk als het gaat om schrikeffecten én er is tenminste aandacht besteed aan een mooie voorgeschiedenis van de psychopatische dader. Het is alleen jammer dat je als kijker maar weinig sympathie krijgt voor de slachtoffers. Qua diepgang gaat de film eigenlijk nauwelijks verder dan de gemiddelde tienerslasher, al geeft de kerstsfeer zeker een bijzonder randje aan Black Christmas.

Label: Paradiso H.E. Releasedatum: 22 oktober 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: Geen.