CD: This Et Al - Baby Machine

Jelle Schot (JelleS)
In de wereld van Britse bandjes die al een maand na hun oprichting de alternatieve charts bestormen en op de grote festivals van Europa hun kunsten meteen al mogen vertonen, is This Et Al een nogal vreemde eend in de bijt. Sinds de oprichting in 2002 heeft het kwartet uit Leeds mondjesmaat wat demo's en later een paar singles uitgebracht, maar het heeft uiteindelijk toch tot 2007 geduurd voordat het debuutalbum eindelijk uitkwam. Met een donker, gotisch en anarchistisch geluid is Baby Machine een groteske mix geworden van ¡Forward, Russia!, Queens of The Stone Age, My Bloody Valentine en een vleugje stadionrock van Placebo.

Baby Machine is ook vooral een donkere plaat geworden. Niet alleen in de muziek, maar ook in de politiek getinte teksten en het surrealistische artwork. In contrast daarmee staat het hese, hoge stemgeluid van zanger Wu. Een fijne tegenstelling, die het toch wat eentonige geluid wat draaglijker maakt. Want ook al is Baby Machine duidelijk een ambitieus project, de grens tussen een eigen sound en de eentonigheid, hoe vaag ook, helt bij This Et Al uiteindelijk naar de negatieve kant. Daarnaast is 'eigen sound' ook weer niet de juiste benaming, want het lijkt wel heel vaak op de eerder genoemde bands. Heel erg is dat niet, het is nu eenmaal lastig om origineel te blijven, maar na zo'n lange opbouwfase mag je toch wat meer afwisseling en creativiteit verwachten.

Dat alles gezegd te hebben, moet ik toch even benadrukken dat Baby Machine absoluut geen slechte plaat is. Er staan zat catchy nummers op, met intrigerende titels als 'Pigs Make Children Sick' en 'He Shoots Presidents'. De vervreemdende teksten creëren een aparte sfeer en leidden de aandacht af van de repetitieve structuren. "I see you hiding in your bourgeois, acting like everyone's a cop-car, screaming I'll never be a logo!". Gotische gitaren blijven doorgalmen om de onheilspellende sfeer nog wat kracht bij te zetten.

Het uiteindelijke oordeel is wat twijfelachtig. Onorigineel en eentonig, maar met zat goede nummers, boeiende lyrics en een aparte atmosfeer. Laten we het maar op een middelmatig album houden met veel potentie voor de toekomst.

Label: Cargo Records Releasedatum: zomer 2007 Waardering: