Film: Ben X

Laura (Oplaatbatterij)
“Ik heb autisme, of autisme heeft mij”. Dit zijn de woorden van Ben (Greg Timmermans) in de film Ben X, die de hele film zouden kunnen samenvatten. De autistische Ben leeft in zijn eigen wereld, die voor een groot deel bestaat in de wereld van de online computergame Archlord. Ben X is dan ook de allereerste film waarbij gamebeelden met filmbeelden werden geïntegreerd. In de bestaande game Archlord werden een aantal scènes online opgenomen, waarbij gamers op aanwijzingen van de regisseur de virtuele personages hele scènes lieten spelen. Het resultaat is bijzonder.

Endgame
Zoals gezegd is Ben autistisch en daardoor anders dan anderen. Elke dag voert hij dezelfde rituelen uit, als hij dit niet doet raakt hij helemaal in de war. Hij leeft in zijn eigen wereld en wordt daarom gepest op school, met name door de twee pestkoppen Bogaert (Titus De Voogdt) en Desmet (Maarten Claeyssens). Om te kunnen ontsnappen aan deze dagelijkse hel, speelt hij het spel Archlord. Hij doet dit samen met zijn online vriendin, Scarlite (Laura Verlinden). Op een dag kan hij niet meer tegen de pesterijen en vertelt hij alles aan Scarlite. Hij wil zelfmoord plegen, of, zoals hij tegen Scarlite zegt, endgame. Zij is bezorgd om hem en besluit hem op te zoeken. Ze moedigt Ben aan om wraak te nemen op dit leven. Zal hem dit lukken?

Werkelijkheid vs. game
Aan de titelrol is al te zien dat dit een originele film is. De namen van de crew worden verbeeld alsof ze in het spel worden ingevoerd. Ook de gebeurtenissen in de film worden parallel getoond met gebeurtenissen in het spel, de filmbeelden en beelden van de game worden geïntegreerd. Ben ziet als het ware acties in de werkelijkheid voor zich als acties in de game. Het autisme van Ben wordt ook goed in beeld gebracht; zo volgen we gesprekken vanuit het standpunt van Ben, die de persoon niet in het geheel ziet, maar alleen oog heeft voor bijvoorbeeld de ogen of lippen ("ze zien elk blaadje afzonderlijk, maar ze kunnen de boom niet zien").

Include Me Out
De acteerprestaties zijn erg sterk; nieuwkomer Greg Timmermans is overtuigend als autistische jongen en ook het acteerwerk van Bens moeder (Marijke Pinoy) en Laura Verlinden is sterk. Titus De Voogdt en Maarten Claeyssens zijn erg geloofwaardig als vervelende pestkoppen. De muziek, o.a. het mooie nummer 'Include Me Out' van dEUS, is goed gekozen en voegt veel toe. Het einde is onverwacht, maar mooi. Hoewel de film te veel tegelijk wil vertellen, is dit toch een erg geslaagd debuut van regisseur Nic Balthazar. De film was dan ook niet voor niks de grote winnaar op het World Film Festival van Montréal. Ben X is de Belgische inzending voor de Oscars van 2008 en zal zeker een goede kans maken.

Nieuwsgierig geworden naar de game Archlord? Een probeerversie is gratis te downloaden via http://www.archlordgame.com/benxtrial

Voor een review van de game Archlord klik hier

Label: MMG Film & TV Production Releasedatum: 1 november 2007 Kijkwijzer: Waardering film: