Pushing through the walls of dark imagination
Finding no equation
There's a red road rage,
But it's not road rage
It's asylum seekers engulfed by a grudge

Scottish friction, Scottish fiction "

Een bijna vergane en grauwe stem klinkt vanuit de verte, tussen het geluid van 'The Remote Part' door. De titeltrack van het meest bejubelde album van een Schotse band die inmiddels al meer dan een decennium mee rockt.

Om deze 'verjaardag' te vieren brengt de band een best-of album uit op een toch wat vreemd moment. Het contract met Parlophone was al verstreken en een nieuw contract is al binnen. Geen verplichte opvulling van het eerste contract dus en ook geen tussendoortje op het nieuwe label. Eerder dit jaar verscheen het heerlijke Make Another World al, dus noodzaak voor een tweede release in één jaar was er niet. Daarnaast is de band ook nog eens aan het toeren. Het vreemde is wel dat de tijdspanne van de plaat officieel van 1998 tot 2007 loopt. Ze hadden dus nog best een jaartje kunnen wachten. Waarom is dus een raadsel, maar Scottish Fiction, Best of 1997-2007 ligt nu in de winkels.

De uitgave is echter een mooi retrospectief staaltje en bevat een cd met maar liefst 17 tracks en tevens een dvd met een scala aan interessant materiaal.
De cd bevat een chronologisch door elkaar gehusselde samenstelling van vele van hun beste nummers. De aftrap brengt je meteen in 'Idlewild-mode'. 'You Held The World In Your Arms', 'No Emotion' en 'Roseability'. De balans van het overzicht is goed, niet te zwaar geleund op The Remote Part, ook 100 Broken Windows, Warnings/Promises en het recente Make Another World worden vertegenwoordigd. Alleen de allereerste album Captain komt niet aan bod op de cd.

Op de dvd is laatstgenoemde wel aanwezig, 'Satan Polaroid' wordt live ten gehore gebracht tijdens de set in Aberdeen Music Hall. Dit concert is op 19 maart opgenomen en bevat net als bijgaande cd een treffend overzicht van de geschiedenis van de band. In een iets andere volgorde, met een iets andere setlist. De dvd bevat daarnaast ook nog eens zeventien(!) videoclips en nog een bergje extra's met onder andere een akoestische sessie en wat making of's.

Ook al is de release van deze dubbelaar dus een beetje vreemd getimed, erg is dit helemaal niet. Het is een waardig overzicht van één van de beste bands van Schotland en zeker een must have voor de fans!

Label Parlophone Datum: Oktober 2007 Waardering: