CD: Putumayo - New Orleans Brass

Chantal (rocha01)
New Orleans is de laatste jaren vooral bekend vanwege de ramp met orkaan Katrina. De schade die deze aanrichtte was onnoemelijk en ineens was er van de altijd zo bruisende Jazzstad niets meer terug te vinden. Nu, enkele jaren later, probeert New Orleans de draad weer op te pakken. En dat betekent dus dat er in de straten weer muziek klinkt. Om deze klanken overal ter wereld te laten horen, heeft Putumayo World Music een cd uitgebracht waarop de èchte New Orleans Jazz is terug te vinden: New Orleans Brass. De pure straatjazz op dit album doet voor de volle honderd procent recht aan de artiesten. Een heerlijk album.

De cd begint met een nummer van James & Troy Andrews, Bourbon Street Parade. Een beter begin had je je als luisteraar niet kunnen voorstellen. Hier komt meteen de ware jazz naar voren. De echte New Orleans Brass-klanken schallen uit je luidsprekers. Knetterende trompetten en skettende mannen. Een song die je meteen 'in de mood' brengt. Hierna gaan we verder met onder andere Leroy Jones, Troy 'Trombone Shorty' Andrews met het nummer Dreamboat en Kermit Ruffins met Treme Second Line. Allemaal stuk voor stuk pure brassmuzikanten met bijpassende stemmen.

Leroy Jones

Wat de artiesten op dit album weten te bereiken is dat je je als luisteraar midden in het New Orleans-brassgedruis waant. Je voelt je langs de kant van de straat staan, terwijl er een parade van muzikanten aan je voorbij trekt. Probeer dan maar eens stil te blijven staan of zitten. Dat is onmogelijk. Laten we hopen dat de stad inmiddels weer net zo bruisend is als het album van Putumayo en dat de straten weer gevuld zijn met deze pure brassmuziek. Want dit zou betekenen dat New Orleans en zijn bewoners weer op de weg terug zijn.

Kermit Ruffins

Zoals misschien bekend doneert Putumayo altijd 2% van de opbrengst van de verkoop van hun album aan doelen die iets te maken hebben met het thema van de uitgebrachte cd. Zo ook bij New Orleans Brass. In dit geval gaat het geld naar The Renew Our Music Fund, een fonds dat New Orleans' muzikanten financieel ondersteunt. Alleen al om die geste is het album de moeite van de aanschaf waard. En daarnaast krijg je gewoon een heerlijke cd die je helemaal meeneemt naar het jazz-walhalla van de wereld. Wat wil je als muziekliefhebber nog meer.

Label: Putumayo World Music Datum: 18 oktober 2007

3 November organiseert Putumayo een World Party in het Tropentheater in Amsterdam met onder andere een concert van Andy Palacio y Garifuna Collective.