CD: VA - Mason - 5 Years Of Electronation

Peter-August (.august)
De feesten van Electronation bestaan 5 jaar. Dat is de aanleiding voor deze derde cd op het Lektroluv label van Dr. Lektroluv. 5 Years of Electronation is een cd gemixed door Mason. Mason, die we vooral kennen als de violist bij Tiësto in concert, mag met deze mix Electronation vertegenwoordigen.

VA - Mason - 5 Years Of Electronation

De cd begint zoals een mix hoort te beginnen: met een beatloos intro. En wel van Alexander Robotnick. Daarna komt Feist - My Moon My Man (Boyz Noise Classic Remix) met een mannenstem die stevig door de vocoder is gehaald. In combinatie met de hijgerige vrouwenstem geeft dat een duistere, maar tegelijk erg lieve feel aan het nummer, bizar! Daarop volgt een echte minimal track met de sample Let your body go. Als dit soort verrassende wendingen blijven komen, dan gaat dat zeker gebeuren! Het lijkt er op dat dit een gevarieerde mix gaat worden. Hierna volgt nog meer minimal. De spanningsboog van de luisteraar wordt op de proef gesteld. Door de sample van een "spannende" filmtrompet in Mason`s eigen Intimate Expresse wordt de luisteraar weer bij de les gehaald. De suspense knalt uit de speakers! Dit wordt opgevolgd door Mazi & Duriez - This Is Not A Follow Up. De sample This is not a follow up / this is just a test / don`t get exited heeft precies het tegenovergestelde effect. Het wordt spannend. Het wordt duister. We horen een 303 basslijntje en als de claps er bij komen is het Jackin`! Hierna is het weer minimal wat de klok slaat.

Mason

Net als je het gevoel hebt dat je naar een assemblagelijn aan het luisteren bent komt er weer wat warmte in de mix. Een robotstem in Lenny and Duffy - Lost Forever (Andrea Doria Mix) die zegt I`m walking in circles / losing my reason is pure poëzie. Samen met de melodie uit Terry Toner - Eat The Positive is dit niet zozeer dansbare, als wel gewoon mooie muziek. Hierna is het vooral erg monotoon. Foxylane - Shut The Fake Up weet nog wel te boeien, maar Alloy Mental - God Is Green (Phil Kieran Remix) is erg rommelig en vooral irritant. The Subs - Arpolis, het een na laatste nummer klinkt zoals de track van Alloy Mental bedoeld is. Het klinkt lekker strak en bevat meer rauwheid. Vooral tijdens het einde van het nummer worden alle registers open getrokken! De set eindigt zoals een set moet eindigen: met een nummer vol open geluiden. Hakan Lidbo - Vector X-Y is echt een track voor een outtro. Het klinkt positief en geeft de luisteraar voldoende energie om met een positief gevoel de cd uit te luisteren. Een echt open einde.

Dit is een cd voor mensen die van robots houden. Je hoeft niet te rekenen op old school Detroit shit a la Model 500. Ook vind je op deze cd niet de electro-house die op dit moment commercieel zo succesvol is. De stijl op deze cd zou je kunnen definiëren als electro techno. Maar helaas blijft Mason te veel hangen in de minimal om het die stempel te kunnen geven. Met nummers als Feist - My Moon My Man (Boyz Noise Classic Remix) en Lenny and Duffy - Lost Forever (Andrea Doria Mix) komt hij de buurt, maar Alloy Mental / God Is Green (Phil Kieran Remix) en Chris Micali / Body Yo (Audiojack Remix) maken de cd tè minimal.

Label: Lektroluv Releasedatum: 15 Oktober 2007