CD/DVD: Megadeth - Warchest (4cd /1dvd box)

Rick (Toffe_Ellende)
Toen Metallica Live Shit: Binge & Purge in 1993 uitbracht, was dit een lesje in geld verdienen. De fraai verpakte (veel te dure) 3cd/3vhs-boxen gingen als warme broodjes over de toonbank en de bandleden kregen niet onterecht het stempel van 'geldwolven' opgeplakt. Tegenwoordig kijkt niemand meer op van dit soort makkelijk cashen want box sets worden nu door de meeste grote bands en artiesten (meestal voor kerstmis) uitgebracht. Het advies van platenmaatschappijen aan de fans lijkt: je hoeft het niet te kopen, maar zo'n box staat wel mooi op de schoorsteenmantel. In het geval van Warchest, de nieuwe cd/dvd-box van Megadeth, in je boekenkast.

In 2004 bracht de voormalige thrash/speedmetalband alle albums in geremasterde versie opnieuw uit. Dave Mustaine heeft daarvoor zelf alle muziek opnieuw bewerkt, wat voor veel oud materiaal een hele vooruitgang is. Een jaar later verscheen de greatest hits Back to Start met deze nieuwe versies. En nu is er Warchest. Deze box (4 cd's plus 1 dvd) gaat veel verder dan een hitsoverzicht, want hoeveel hits heeft Megadeth nu gehad? In de Verenigde Staten een paar, al meer dan 10 jaar geleden. Daarom staan erop de eerste drie cd's méér dan alleen bekende songs uit de periode 1984 - 2004 (van de nieuwe cd United Abominations ontbreekt materiaal). Hits, albumtracks, b-kanten, demo's, outtakes en live-versies zijn netjes op chronologische volgorde verspreid over drie cd's. Het grootste deel van het werk is echter al uitgebracht en staat op singles, ep's, soundtracks, tributes, verzamelaars en de genoemde heruitgaven.

Megadeth anno 2007

De eerste cd behandelt het speed/thrashmetal-verleden van de band uit Los Angeles, volgens veel metalfans hun finest hour. Songs als 'Peace Sells', 'In My Darkest Hour' en Hangar 18 zijn in opgepoetste vorm indrukwekkender dan ooit. Ook de opvallende cover van Alice Coopers 'No More Mr. Nice Guy' vinden we hier ook terug evenals uitstekend klinkende demo's van de Rust in Peace-krakers 'Holy Wars' en 'Tornado of Souls'.

De jaren tachtig worden misschien beschouwd als Megadeth's meest innovatieve periode, een decennium later bevindt de band zich tussen million sellers als Metallica en Aerosmith. Dit door de wat radiovriendelijkere albums Countdown to Extinction en Youthanasia. De tweede schijf mag zich deze periode toeëigenen met voornamelijk live-materiaal, soundtrackbijdragen en songs van de Hidden Treasures EP. De powerballad 'A Tout Le Monde' is ook present en dan in de originele versie en gelukkig niet die met Lacuna Coil-zangeres Cristina Scabbia.

De neerwaartse spiraal en come back is vastgelegd op cd nummer drie. Megadeth laat op Cryptic Writings (1997) een verrassend volwassen geluid horen. Wat mij betreft is het een meesterwerk en een hoogtepunt voor de sublieme line up Mustaine/Ellefson/Friedman/Menza, zowel in commercieel opzicht als in dat van songwriting. Van dit album staan de krakers 'Trust', 'Almost Honest', 'She-Wolf' en 'A Secret Place' (live) op Warchest. Ten tijden van opvolger Risk gaat het mis. Onder invloed van een sterk veranderende Amerikaanse rock- en metalwereld wordt dit zwakke popmetalalbum opgenomen. Het metalpubliek neemt de band niet meer serieus. Daarom zijn er slechts twee songs van dit album aanwezig: de dansbare(!) singles 'Insommia' en 'Crush 'Em'. Na dit dieptepunt klimt de band via The World Needs a Hero (2001) en met name met The System Has Failed (2004) uit het dal. Dat gaat overigens wel gepaard met veel line-up-wisselingen, een rechtszaak en op een bepaald moment zelfs het tijdelijk opdoeken van de band. Op deze cd staan ook het niet eerder uitgebrachte 'Coming Home', het instrumentale 'Duke Nukem' (van de gelijknamige game) en de Sabbath-cover 'Never Say Die'.

Live materiaal
Live is Megadeth een band met verschillende gezichten. Muzikaal staat de band -ondanks de vaak ingewikkelde composities- altijd als een huis. Tegelijk is Dave Mustaine eigenlijk nooit een goede zanger geweest, maar zelfs dan had hij goede en mindere dagen. Daarbij is hij niet de entertainer die James Hetfield bijvoorbeeld wel is. Warchest bevat twee niet eerder uitgebrachte liveoptredens. De live-cd (uit 1990, Wembley stadion) laat een strakke band horen op het hoogtepunt van hun thrashperiode maar waarbij Mustaine's zang (duidelijk een mindere dag) en aan -en afkondigingen te wensen over laten. Leuke bonus: Sean Harris van Diamond Head zingt mee op 'zijn' 'It's Electric'.

De DVD is interessanter voer. Het gaat om het optreden dat Megadeth 15 jaar geleden gaf in de Londonse Hammersmith Odeon. Ondanks dat de beelden stammen uit een pre-digitaal opnametijdperk zijn ze niet zo gedateerd als je mag verwachten van een concert uit 1992. Leve het upgraden! Natuurlijk, tegenwoordig is er veel meer mogelijk (van special effects hadden ze toen wel al gehoord maar het werd nog niet op grote schaal toegepast bij concertregistraties) en dus weet je wat je kunt verwachten. Door het gebruik van tig camera's is het aantrekkelijk om te bekijken. De band is op dreef (Mustaine heeft een goede dag!), laat een bloemlezing van repertoire ('Hangar 18', 'Sweating Bullets', 'Peace Sells', 'Anarchy in the UK' en 'Ashes in your Mouth') horen en speelt met het publiek. Jammer genoeg is de dvd wat aan de korte kant (een klein uur).

De Warchest-box is meer dan vier uur muziek en beeld die prachtig als een boek is vormgegeven. In dat boek zit ook een boekwerk met foto's, biografie en een discografie om het af te maken. Het overzicht is volledig inclusief de jaren dat de band niet meer onder contract stond bij Capitol. De echte Megadeth-fan zal het moeilijk kunnen laten liggen. Al weet die ook dat er de laatste jaren behoorlijk wat verzamelaars en dvd's van hun favoriete band op de markt zijn.

Label: Capitol/EMI Releasedatum: 09 september 2007