Boek: Geluidloos - Frank Schätzing

Chantal (rocha01)

Geluidloos is het derde boek van schrijver Frank Schätzing dat in het Nederlands vertaald is. Het boek heeft als basisthema een terroristische aanslag op de G8-top die in Duitsland wordt georganiseerd. Dit alleen al is een onderwerp dat, helaas, erg actueel is. De dreiging van terrorisme hangt, sinds 9/11, als een zware deken over de wereld. Dat dit voor schrijvers een dankbaar thema is, is wel te begrijpen. De één zal er beter werk uit extraheren dan de ander. Schätzing behoort duidelijk tot de eerste groep; hij weet er een heel intrigerend en indringend boek over te schrijven. Een heuse thriller.

Terroristisch doelwit
Het verhaal begint op de G8-top in Keulen op 18 juni 1999. De groten der aarde - Clinton, Blair, Chirac, Jeltsin en Schröder - zijn bijeen in de stad om te praten over de situatie in Kosovo. Wat vooral besproken gaat worden is de rol die het Westen speelt in het conflict. Bijeenkomsten als deze zijn echter altijd een gevaar. Ze zijn een perfect doelwit om de wereld te 'raken' en zijn leiders weg te vagen. Zo ook deze top. Op de achtergrond van het wereldtoneel wordt er een terroristische aanslag voorbereid door de Servische Mirco. Hij is onderdeel van een terroristisch netwerk. Met een aanslag op de G8-top wil hij een plaats 'veroveren' in de geschiedenisboeken. Mirco weet een medestander te krijgen in Jana, een sluwe vrouw. Samen bereiden zij de aanslag voor. Jana stelt echter wel behoorlijk hoge eisen aan haar deelname. De som geld die zij voor de klus wil hebben liegt er niet om. Jana en Mirco zullen in het hele proces geen contact met elkaar hebben (hiermee wordt de titel van het boek verklaard). De aanslag krijgt de naam 'Operatie Geluidloos'.

Hoewel de wereld vol met deskundigen is, lijkt er maar één man te weten wat er aan de hand is. Dr. Liam O'Connor is natuurkundige. Ook hij is naar Keulen afgereisd. Hij heeft een methode uitgevonden om licht af te remmen en maakt hiermee kans op een Nobelprijs. Al snel na zijn aankomst krijgt O'Connor het gevoel dat het leven van de wereldleiders in gevaar is. Zijn grootste probleem is echter dat het nog maar de vraag is of zijn theorie geloofd wordt. Vervolgens ontplooit zich een spannende en zenuwslopende strijd, een race tegen de klok.

Fictie of werkelijkheid
Geluidloos is een top-thriller die werkelijkheid zou kunnen zijn of worden. Elke bijeenkomst van wereldleiders die vandaag de dag wordt gehouden, brengt terroristische dreiging met zich mee. Schätzing weet dit thema te gebruiken voor een geweldig spannend verhaal. Fictie en realiteit liggen zo dicht bij elkaar in het boek. Dit maakt dat er een hele goede spanningsboog in het boek is te vinden. Soms heb je als lezer het gevoel dat het boek iets minder dik had kunnen zijn, maar uiteindelijk maakt het verhaal dit goed. De personages zijn goed uitgewerkt.

Frank Schätzing

Schätzing is geboren in Keulen in 1957. Hij studeerde communicatiewetenschappen en richtte vervolgens zijn eigen reclamebureau op. Hiervan is hij nog altijd directeur. Begin jaren negentig begon hij, naast zijn dagelijkse werk in de reclame, met het schrijven van boeken. Waar de schrijver om bekend staat, is zijn gedegen onderzoek vooraf. Deze research weet hij heel goed in zijn boeken te verwerken en op die manier krijg je veel inzicht in bijvoorbeeld de werking van veiligheidsdiensten. Om een goede, realistische thriller te schrijven is dit onontbeerlijk. Eerder verschenen in Nederland al De Zwerm en De dood en de duivel.

Uitgever: Uitgeverij A.W. Bruna ISBN: 9022993396 Pagina's: 592