DVD: Katie Melua - Concert under the Sea

Phedre77
In oktober 2006 werd het wereldrecord voor het diepste onderwater concert gebroken. Het was een actie naar aanleiding van het tienjarig bestaan van het booreiland Troll, aan de Noorse kust. De Noorse platformmanager Jan Hauge is de geestelijk vader van dit zotte plan. In de documentaire die nu is verschenen over het concert, zien we hem herhaaldelijk zijn hoofd schudden en letterlijk met zijn handen in het haar zitten. Het was geen eenvoudig klusje om Melua op de bodem van één van die eilandpoten te krijgen, inclusief alle bandleden, apparatuur, een vertegenwoordiger van het 'Guinness Book of Worldrecords' en nog wat plaatselijk personeel.

Fatsuits
De documentaire begint wat traag met het volgen van Jan Hauge, die een flink aantal moeilijkheden moest zien te overwinnen, voordat het plan realiseerbaar werd geacht. Deze stukjes zijn niet heel erg spannend, maar het enthousiasme en de toewijding van Hauge zijn merkbaar. Als eenmaal bekend is welke artiest het concert zal geven, volgt de camera zowel Hauge in zijn voorbereidingen als Katie Melua. We zien welke technische problemen opgelost moeten worden en welke veiligheidsmaatregelen er genomen dienen te worden. Melua zien we zich samen met de band in onaantrekkelijke, oranje 'fatsuits' hijsen. In dit ongemakkelijke tenue moeten ze vreemde capriolen uithalen, om te laten zien dat ze in staat zijn zich in noodsituaties te redden. Zo worden ze in een stalen werktuig gezet, dat een helikopter moet voorstellen. In een zwembad wordt het neerstorten van de helikopter nagebootst, waarna Melua en co. zich uit het wrak moet zien te wurmen. Een spectaculaire val in een reddingsboot volgt, waarna de band klaar is voor het echte werk.

Weergaloos
De voorbereidingen zijn af en toe grappig, soms werkelijk boeiend, maar meestal toch wat aan de saaie kant. Wel is de hartstocht van Hauge te zien en de ontwapenende openheid van Melua. Als het concert eenmaal begint, vergeet je direct alle negatieve woorden. Melua geeft een concert van slechts negen nummers, maar elk nummer is werkelijk weergaloos goed. Haar zang in combinatie met de bijzondere akoestiek in de boortorenpoot, hebben een concert als resultaat dat keer op keer de moeite van het kijken waard is. Het concert bevat een grote verrassing als Jan Hauge wordt uitgenodigd een deuntje op de piano mee te pingelen. Je verwacht dat hij een akkoordje of twee mee mag rammen, maar hij blijkt een virtuoos op de toetsen te zijn. In de documentaire wordt de connectie tussen Melua en Hauge goed onder de aandacht gebracht. Hij als persoon die het plan bedacht heeft, zij als de uitvoerder, met een gezamenlijke liefde voor muziek. Dit geeft de dvd een geromantiseerd sfeertje, zonder dat het te zoet wordt.

Toewijding
Naast de documentaire en het eigenlijke concert, bevat deze dvd extra's in de vorm van twee mooie videoclips ('It's Only Pain' en 'Shy Boy'), een 'stills'-onderdeel, dat matig boeiend is en twee interviews met Melua, waar geen ondertiteling bij mogelijk is. De documentaire zou drie sterren kunnen krijgen, maar verdient er vier, vanwege de duidelijk zichtbare toewijding en het geweldige concert. Het documentaire-gedeelte is niet echt meerdere keren te bekijken, maar het concert kan prima op 'repeat' staan!

Label: Dramatico Releasedatum: 23 mei 2007