Film: Superbad

Joris (Scylla)
Na het (Amerikaanse) succes van Knocked Up komt er van dezelfde makers dit jaar nog een potentiële hitkomedie uit: Superbad. Een simpel verhaal volgestouwd met flauwe grappen trekt op het moment volle zalen in de Verenigde Staten. Terechte kaskraker, of is de film zo slecht als de titel doet vermoeden?

Sex for Beer...
In Superbad wordt het verhaal verteld van de seksueel gefrustreerde boezemvrienden Seth en Evan die bijna klaar zijn met de middelbare school, en niet als maagd de wijde wereld in willen trekken. Het probleem is echter dat Seth en Evan nu niet bepaald de meest populaire jongens zijn. Seth (Jonah Hill) is een corpulente, grofgebekte, op seks beluste puber: de highschool versie van Eric Cartman. Zijn beste vriend Evan (Michael Cera) is nogal verlegen en lichtelijk stuntelig. Op een dag wordt Seth uitgenodigd op een huisfeest door de mooie Jules (Emma Stone), voorwaarde is echter wel dat Seth de alcohol regelt. Gelukkig is daar de nerderige meeloper Fogell, die onder het pseudoniem McLovin een fake-id heeft weten te regelen. Op papier is het plan simpel: alcohol regelen, dronken worden, en neuken. Helaas voor Seth en Evan is dit nu net zo’n dag waarop alles wat ook maar een klein beetje fout kan gaan, ook daadwerkelijk heel erg fout gaat. Met hilarische gevolgen.

Michael Cera, Jonah Hill, en Christopher Mintz-Plasse als Evan, Seth en Fogell

McLovin it!
Superbad is zeer, zeer hilarisch. Als je van het soort door seks, bier en Star Wars geïnspireerde humor houdt, kunnen je lachspieren nog wel eens problemen krijgen. En zo niet valt er ook nog wel genoeg te lachen. Superbad mag qua opzet dan misschien een stereotype puberkomedie à la American Pie lijken, de harde grappen en een paar gestoorde personages zorgen ervoor dat het niet een oeverloze, flauwe lachfilm is. Nadat Fogell/McLovins poging om drank te kopen is uitgelopen op een fiasco komt hij in aanraking met twee agenten die hun beroep niet al te serieus nemen. Deze bijrollen zijn van onschatbare waarde: nadat ze een aanrijding veroorzaken omdat de twee te druk zijn een lightsabre gevecht na te doen met hun zaklampen, stapt officer Michaels (scriptschrijver Seth Rogen, Knocked Up) uit de wagen, mompelend “second time this happens, what are the odds…”. Het zijn dit soort kleine grappen die Superbad onderscheiden van vergelijkbare tienerkomedies, en ook een stuk leuker maken.

Bill Hader en Seth Rogen als agenten Slater & Michaels

Ouderwets lol trappen
Jonah Hill, die eerder dit jaar kleine maar opvallende rollen speelde in het tegenvallende Evan Almighty en het lichtelijk briljante Knocked Up mag nu bewijzen dat hij een film kan dragen. En daar slaagt hij glansrijk in. De manier waarop hij de irritante, maar toch ook wel vertederende Seth neerzet doet zijn tegenspeler Michael Cera bijna in het niets verdwijnen. De totaal onervaren, zeventien jaar oude Christopher Mintz-Plasse lijkt een gouden toekomst tegemoet te gaan door zijn rol van Fogell, of beter gezegd als McLovin. Seth Rogen en Bill Hader (beiden te zien in Knocked Up) zetten zoals gezegd het hilarische politieduo geweldig neer. De chemie tussen de acteurs in Superbad spat werkelijk van het scherm en het is duidelijk te merken dat iedereen ontzettend veel lol moet hebben gehad bij het maken van deze komedie.

"McLovin...what kinda name is that? Ah, you're from Hawaï!"

En natuurlijk moet er een moraal in de film zitten. Natuurlijk kan hij gezien worden als een typische coming-of-age film over vriendschap en de moeilijkheden van het ouder worden. Maar gelukkig neemt Superbad zichzelf zeker niet al te serieus. Het gaat er vooral om wie er tussen al het gescheld door het hardste kan schaterlachen om de zoveelste penisgrap.

Label: Sony Pictures Releasedatum: 8 november 2007 Kijkwijzer: Waardering film: